אפיון קהל יעד מדויק לחנות שלנו

ענינו על כל השאלות החשובות הנוגעות לאפיון העסקי של החנות, וכעת אנו נכנסים לחלק המשמעותי של תכנון החנות בהתאם לקהל היעד שלנו. האם אנו פונים לגברים או לנשים בעיקר? באילו גילאים הלקוחות שלנו, ומה תחומי העניין שלהם? הגדרה מדויקת של קהל היעד שלנו, באופן מדיד תאפשר לנו להתאים את האתר ללקוח, הן מבחינת מבנה האתר, והן מבחינת חוויית המשתמש. אז איך תעשו זאת נכון?
הגדרת קהל היעד
החלק המהותי באפיון קהל היעד הוא באמצעות הגדרה מדויקת של מאפיינים שונים. נסו לערוך רשימה ראשונית ולאחר מכן להיכנס לפירוט. למרות שמוצרים רבים יכולים להתאים כמעט לכל אדם, ישנו קהל מטרה שיחוש התרגשות בצפייה באתר. לדוגמה – חנות משחקי וידיאו או גאדג””טים תעורר התרגשות מוגברת בקרב חובבי הז””אנר, בעוד חנות למוצרי ספורט למשל, תפנה לליבם של ספורטאים המתאמנים באופן קבוע. בתחום זה חשוב לשים לב שלא ליפול לסטריאוטיפים – זכרו, נשים רבות חובבות מדע בדיוני, ויש לא מעט גברים המתעניינים במוצרי מטבח.
חוויית משתמש מותאמת אישית למאפייני הלקוח
כאשר חנות הנעליים השכונתית לידכם נפתחה, בעליה מן הסתם השקיע מחשבה בעיצוב חלון הראווה. מרבית הלקוחות שלו הן נשים, בגילאי 30-50 המעוניינות בנעלי עקב לאירועים מיוחדים. החנות עוצבה בצבעים מושכים, הנעליים הוצבו לראווה ולקוחות רבים החלו לנהור לחנות.
גם בעולם הווירטואלי המצב דומה. אפיון מדויק של קהל היעד יאפשר לכם לבחור בפרמטרים חשובים – גודל ועיצוב הפונט באתר, הצבעים בהם תשתמשו ואפילו צורת הניסוח – האם נפנה לרגשות, לתחושות ולאינטואיציה, או לחילופין האם נדגיש דווקא את הפרטים הטכניים בדיאגרמות מפורטות?
השאלות שכדאי לשאול את עצמך
רשימת השאלות הבאות יכולה לעזור לך לבנות אפיון מדויק של קהל היעד שלכם:
1. האם המוצר מותאם לנשים/גברים או לשני המינים במידה שווה?
2. מה טווח הגילאים של הלקוחות הפוטנציאליים שלנו?
3. מה יהיה הסטטוס המשפחתי של הלקוח? האם מדובר ברווק / נשוי / הורה לילדים / סב או סבתא לנכדים?
4. מאפיינים גיאוגרפיים: האם הוא נמצא בארץ או בחו”ל, ואם כן היכן בארץ?
5. האם הוא חי במרכז העיר או בפריפריה?
6. מה תחומי העניין של הלקוח?
7. מהי רמת ההשכלה שלו?
התאמת הפרסום לקהל היעד
מעבר לשלב בניית ועיצוב האתר, והתאמת השפה העיצובית, הפונט והתכנים לקהל היעד שלך, פילוח מדויק של מאפייני הלקוחות הפוטנציאליים שלך יסייע גם בהגדרת ערוצי הפרסום. כאשר חנות וירטואליות המותאמות לקהל מטרה מוגדר היטב מאפשרת לכם להשתמש בכלי פרסום שונים המציעים פרסום לקהל מטרה מדוייק (נכון, גם בפייסבוק וגם במדיות אחרות תוכלו לפרסם רק לנשים בנות 20-40 רווקות, שאוהבות חתולים וגרות בגבעתיים).
בניית האווטאר של הלקוח הפוטנציאלי
בתחום השיווק הדיגיטלי ישנו מושג המתמצת את הגדרת קהל היעד לבניית דמות הלקוח האידיאלי. מושג זה הוא “אוואטר” או דמות הלקוח האידיאלי. נשתמש במקרה בוחן לדוגמה, חנות לבגדי ספורט באיכות גבוהה יוצרת את הלקוח האידיאלי עבורה. על מנת לפנות בצורה מדויקת לקהל היעד בפרסום היא תשתמש בעולם הערכים והיעדים של אותו לקוח, כמו גם תתאים את התכנים לבלוג הנוסף לאתר וכולל מידע נוסף על תחומי העניין שלו: לקוח אידיאלי או אוואטר של חנות מוצרי ספורט עשוי לענות על הקריטריונים הבאים:
מין: גבר או אישה
יעדים: שמירה על אורח חיים בריא.
תחומי עניין משיקים: תזונה, בריאות ואיכות חיים.
מעמד סוציו-אקונומי: גבוה
אתגרים לדוגמה: שמירה על מסת שרירים, שימוש במדרסים לנעלי ריצה
כיצד בניית האוואטר תסייע לבנות חנות מצליחה
בניית האוואטר עבור חנות הספורט שציינו בדוגמה כיוונה את חנות הספורט להציע מידע רב באתר הנוגע לבריאות ואיכות חיים, כמו גם ניוזלטר שבועי הכולל סקירה של מוצרי בריאות שונים. בין השאר הופיע בניוזלטר קופון המציע הנחה בכל שבוע על מוצר אחר בחנות, תוך התאמת המוצר לנשים וגברים, וכן לתחום הספורט הספציפי בו הם עוסקים. מאז תחילת השימוש בניוזלטר המכירות באתר עלו באופן משמעותי, במיוחד בקרב לקוחות חוזרים, ותקציב הפרסום ירד למחצית מהסכום החודשי שהושקע קודם לכן.
לסיכום, הגדרה מדויקת של קהל היעד, ובניית אוואטר של הלקוח האידיאלי, מסייעים לכל חנות וירטואלית למקסם את פוטנציאל הפרסום ולהתאים את חווית המשתמש באתר ללקוחות הפוטנציאליים שלכם. שאלו את עצמכם – האם חלון הראווה הווירטואלי שלכם מצליח למשוך את הלקוח הנכונים אליכם?


