חנות פיזית VS חנות מקוונת : יתרונות וחסרונות

האם אתם מתלבטים כי אתם לא יודעים אם לפתוח חנות מקוונת או פיזית? האם אתם לא מצליחים להחליט האם כדאי לכם לפתוח גרסה וירטואלית של העסק הפיזי הקיים שלכם?
בעידן בו רבים מאיתנו גולשים שעות לא מבוטלות ביום ברשת האינטרנט בין אם זה מהמחשב או מהמכשיר הנייד או בטאבלט. עידן בו הרבה מן הפעולות שהיינו מבצעים פעם באופן פיזי אנו יכולים כעת לבצע אותם באופן וירטואלי, רוב בעלי העסקים שמוכרים מוצרים מבינים שהם חייבים חנות וירטואלית. בין אם קיימת כבר חנות פיזית ובין אם לא, חנות וירטואלית היא חובה ולא אופציה מכיוון שכולם מחפשים היום ברשת, משווים מחירים ובסופו של דבר קונים און ליין.
אם יש לכם מוצרים ואתם עומדים בפני פתיחת חנות ובכל זאת מתלבטים מה עדיף לכם, חנות וירטואלית או פיזית, הנה כמה הבדלים שאתם חייבים להכיר לפני שתקבלו את ההחלטה, הבדלים שמוכיחים חד משמעית – חנות וירטואלית עולה ביתרונותיה על פני חנות פיזית.
כאן ב- Eshop אנו מושיטים לכם יד כדי שתוכלו לקבל את ההחלטה הטובה ביותר. אז היום הבאנו לכם ניתוח של היתרונות והחסרונות של שני המודלים. אם אתם רוצים להתחיל את העסק שלכם עם השקט הנפשי שהבחירה שלכם הייתה הנכונה, אתם רק צריכים להמשיך לקרוא.
לעתים קרובות אומרים כי המספרים מדברים בעד עצמם. אם היינו סומכים רק על הקריטריון הזה, היינו יכולים לומר שחנויות וירטואליות כבר ניצחו את העסקים הפיזיים ופרונטליים ניצחון מוחץ. על פי מחקרים וסטטיסטיקות רבים העסקים האינטרנטיים לא עושים שום דבר מלבד לצמוח ולגדול בשנים האחרונות.
האם אתם רוצים לדעת למה?
אנחנו נגיד לכם את הסיבות:
לפני שנספר לכם את סודות הההצלחה של חנויות וירטואליות, תנו לנו לספר לכם שאנו (Eshop) פלטפורמה הקיימת מעל 20 שנה בתחום האיקומרס וכיום ניתן לומר שאנו מומחים בעולמות החנויות האינטרנטיות הן מבחינת בניית אתרים מנצחים והן מבחינת שיווק שלהם בפלטפורמות השונות: גוגל חיפוש, קידום אורגני בגוגל, פייסבוק אדס, אינסטגרם ועוד רבים אחרים.
1. אתם פתוחים לעולם
אחד היתרונות העיקריים של עסק מקוון הוא שאתם שוברים את המחסומים הפיזיים. אינכם תלויים במספר האנשים העוברים ברחוב שלכם או במספר הפליירים שחילקתם בתיבות דואר. מהאינטרנט אתם יכולים למכור לכל העולם.
2. לקוחות חדשים
האם אי פעם טיילתם באיזשהו מקום וייחלתם שהחנות המדהימה שגיליתם תהיה ממוקמת בעיר שלכם?
עם עסק מקומי אתם יכולים רק למשוך לקוחות שמגיעים לחנות שלכם. עם חנות באינטרנט, זה לא משנה איפה הלקוחות נמצאים, מה שמשנה זה רק כמה טוב ומעניין המוצר שלכם עבורם וביחס למה שיש לשוק להציע.
3. אפשרויות מכירה חדשות
באינטרנט, מעבר למכירות באתר המכירות שלכם, אתם יכולים לפרסם ולמכור את המוצרים שלכם בפלטפורמות נוספות כמו: אמזון, איביי, פייסבוק או אפילו דרופשיפינג. זאת אומרת שבאינטרנט יש לכם אופציות נרחבות מאוד.
4. עלויות נמוכות יותר
כאן אין ספק בכלל, העלויות של פתיחת חנות אינטרנטית הם הרבה יותר נמוכות מאשר אם הייתם צריכים לפתוח עסק פיזי.
פתיחת חנות פיזית דורשת השקעה מיידית בפועל (אשר ישתנו בהתאם אם אתם קונים מיקום או מתכוונים לשכור), את הרישיון, את הרהיטים, שלטים, עיצוב פנים, וכו’ והוצאות שגרתיות אחרות, כמו חשבון חשמל, יותר עובדים ועוד
עם זאת, השקה וניהול של אתר סחר אינטרנטי הם הרבה יותר פשוטים. במקרה זה, ההוצאות היחידות שתצטרכו לקחת בחשבון הן:
המארח או השרת: כלומר, היכן יאוחסן קבצי אתר החנות שלכם. לצורך הבנת המושג: בעת שגולש יכנס לעמוד באתר שלכם, הדפדפן של המשתמש “יוריד” אותו על ידי התחברות לשרת. מה זה אומר מבחינתכם? זה אומר ששירות אחסון זול או גרוע יכול לגרום לכם להרבה צרות (מהירות טעינה איטית, חוויית משתמש ירודה, הרשת יכולה להיות מושבתת כל הזמן וכו), מה שיכול להשפיע לרעה על המכירות שלכם. לשם השוואה, שירות אחסון טוב עשוי לעלות בסביבות 150 ש”ח לחודש. אתם יכולים לצלול עמוק יותר לתוך זה עם הפוסט שבו אנו מסבירים איך לבחור חברת אחסון עבור אתר הסחר שלכם.
הדומיין:כלומר, כתובת האינטרנט של אתר הסחר שלכם.
👈 לדוגמא:
כתובת הדומיין של האתר שלנו היא: “https://www.e-shop.co.il/”. קניית דומיין היא לא יקרה באופן אבסורדי (היא עולה, בממוצע, 5 עד 12 דולר בשנה). חוץ מזה, כיום אתם יכולים לקבל דומיין בחינם כשאתם שוכרים שירות של אחסון האתר.
CMS: אולי אתם לא יודעים מה זה “CMS .CMS היא התוכנה שאתם משתמשים בה כדי לעצב ולנהל את דפי האתר שלכם. אם אתם מתקשים לבחור אחד, תשאירו את זה לפלטפורמות מנוסות שיודעות לבדוק את כל הפרטים הקטנים הנוגעות לנושא.
ערכת נושא או תבנית: זו מותקנת במערכת ניהול התוכן שלכם והיא מרכיבה את הפריטים החזותיים של עמודי החנות השונים. כלומר, זה מה שעושה את זה “יפה”. זה המקביל של ציור או קישוט חנות פיזית (אבל הרבה יותר זול).
פלאגינים: הם כמו “מיני תוכניות” המותקנות ב- CMS שלכם ומוסיפים לו פונקציות חדשות. יש כל מיני תוספים, כמו אלה לאבטחת האתר, לנגישות או קובצי Cookie (חיוניים כדי לעמוד בדרישות החוק למסחר אלקטרוני). ישנם כאלה המאפשרים לכם ליצור קופוני הנחה, ליישם מכירה צולבת, לשפר את מהירות הטעינה או אפילו להתקין מנוע חיפוש פנימי מתקדם. למרות שהמונח “תוסף” משמש בדרך כלל רק עבור WooCommerce. בהתאם ל-CMS שבו אתם משתמשים, למיני-תוכניות אלה יהיו שמות שונים: הרחבות (Magento), אפליקציות (Shopify) או מודולים (PrestaShop).
פלטפורמת Eshop עובדת עם מגוון פיצ’רים שיהפכו את אתר הסחר שלכם לפונקציונלי ויפה יותר. התקשרו אלינו ונשמח לספר לכם מהן האפשרויות הפרוסות לפניכם על מנת לבנות אתר ידידותי ובעל חווית משתמש מצוינת!
אפשרויות תשלום מאובטחות: כגון PayPal יגבו עמלה קטנה לכל הזמנה. אחרים, גובים תשלום קטן כאשר אינכם מגיעים למינימום חודשי של מכירות. גם אם זה נראה הרבה, אתם צריכים רק לעשות את החישוב כדי להבין שהעלויות נמוכות לאין שיעור ממה שהן עבור חנות פיזית וזה אומר שגם הסיכונים נמוכים באותה מידה. 😉
5. אין לוחות זמנים
אחד החסרונות הגדולים של חנויות פיזיות לעומת מסחר אלקטרוני הוא לוחות הזמנים.
באתר אינטרנטי אין חגים או שעות סגירה, העסק שלכם פועל 365 ימים בשנה, 24 שעות ביממה.
ואם תוסיפו את זה לפריט הבא ברשימה שלנו, תקבלו תוצאות חזקות.
6. ניתן לשרת לקוחות בו זמנית
בחנות פיזית, יש לשרת לקוחות אחד אחד (אלא אם כן תבחרו לשכור קופאיות שונות על מנת שיהיו יותר קופות רושמות זמינות בבת אחת). בנוסף, כשמדובר בשעות העומס או כאשר הביקוש גבוה, כמו במהלך ימי מבצעי מכירות, זה אומר שהלקוח עשוי לחכות זמן רב כדי לרכוש פריט.
זו לא בעיה עבור פלטפורמת מסחר באונליין.
בעת קנייה מקוונת, הלקוח רק צריך להוסיף את המוצר שהוא רוצה לעגלה, לעבור לעמוד צ’ק אאוט, לשלם ולחכות שהמשלוח יגיע. זה לא משנה אם יש 10 או 20 אנשים אחרים שמזמינים מוצרים בו זמנית, זה לא ישפיע על הרכישה שלהם.
תגידו שלום לתורים בלתי פוסקים של לקוחות חסרי סבלנות.😉
7. אוטומציה
עם מסחר אלקטרוני, אתם יכולים להתחיל אסטרטגיות שיווק אוטומטיות שונות על מנת לעודד המרות נוספות.
👈 לדוגמא:
עמוד מוצר יכול להראות ללקוחות פוטנציאלים מוצרים משלימים המכונים גם “מכירה צולבת”, או מוצרים באיכות טובה יותר, המכונים “מכירה משודרגת”.
באפשרותכם לעצב הודעות ניוזלטר שישלחו באופן אוטומטי לכל המנויים החדשים שלכם, כדי לנסות ולהפוך אותם ללקוחות חוזרים בהקדם האפשרי. ניתן ליישם אסטרטגיית תמחור דינמית, על מנת להשיג את שולי הרווח המרביים האפשריים.
אבל חכו כי אנחנו עדיין לא סיימנו.
8. שיווק מפולח מאוד = המרה גבוהה יותר
מכירה מקוונת מאפשרת לכם לפלח את הלקוחות שלכם ולהשיק הצעות מותאמות אישית טובות יותר.
👈 לדוגמא:
אם אתם מוכרים מוצרים לילדים, באפשרותכם ליצור:
1. מבצע אחד יישלח רק ללקוחות במאגר שלכם עם ילדים בגילאי 0 עד שנתיים.
2. עוד אחד עבור אלה שיש להם ילדים 2 עד 5 שנים.
3. ושלישית, במיוחד עבור אלה עם ילדים בגילאי 6 עד 8.
התוצאה? לקוחות יהיו מרוצים יותר (כי הם מקבלים הצעות המספקות את הצרכים שלהם), המכירות עולות…
שום דבר מלבד יתרונות. 😉
אבל אנחנו עדיין יכולים ללכת רחוק יותר.
9. הוכחה חברתית בהישג ידכם
ביקורות הן אחת האסטרטגיות הטובות ביותר לבנות אמון עם לקוח פוטנציאלי.
תחשבו על זה, אתם כנראה כבר בדקתם ביקורות של עסקים שונים לפני שביצעתם רכישה, על מנת לדעת אם המוצר עובד כראוי, אם הוא באיכות טובה, וכו’.
באתר אונליין, ללקוח יש ביקורות של לקוחות הזמינות בכל עמוד מוצר. זה מקל עליהם להחליט מה לקנות.
זה לא אפשרי בחנות פיזית.
10. מכירת מוצרים דיגיטליים.
כשאנו אומרים “מוצרים דיגיטליים” אנו יכולים כמה מהם:
1. מוזיקה.
2. ספרים בפורמט אלקטרוני.
3. קורסים מקוונים.
4. משחקי וידאו
וכו.
כלומר, כל מוצר שנצרך במכשיר אלקטרוני (אגב, הדוגמאות שהצגנו הם כמה מהמוצרים הנמכרים ביותר באינטרנט).
הדבר הנהדר באופציה זו הוא שאתם לא צריכים לדאוג לגבי אחסון הסחורה, כי אין לכם מוצר פיזי.
ואפילו לא הזכרנו שאין זמן אספקה מכיוון שהוא מיידי. לכן, אתם לא צריכים להשקיע בחברות לוגיסטיקה.
יתר על כן, מכיוון שהמטאברס (בעבר פייסבוק) כמעט כאן( טוב, יקח קצת זמן עד שיגיע לישראל אך יגיע בסופו של דבר), שוק המוצרים הדיגיטליים עשוי לראות עלייה בהיצע ובביקוש.
תארו לעצמכם שיש לכם חנות מקוונת המופעלת על ידי מציאות רבודה ( בעזרת משקפי VR) עם עיצובים שאנשים יכולים להשתמש בהם כדי להלביש את האווטאר המטאברס שלהם ולרכוש אצלכם בחנות מוצרים וירטואלים.😉

היתרונות של חנויות פיזיות לעומת חנויות מקוונות
כמו שאומרים, לכל מטבע יש שני צדדים ולנושא הזה של השוואה בין חנות וירטואלית ופיזית לא יהיה יוצא מן הכלל. החנויות הפיזיות ממשיכות להצטיין בכמה נקודות שהחנויות הוירטואליות עדיין לא הגיעו אליהן.
בואו נראה מה הם.
1. לקוחות רוצים לראות את המוצר
יש עדיין אנשים שצריכים לגעת, לראות ולהרגיש את המוצר לפני שהם קונים אותו. במיוחד כשמדובר בתעשיות כמו אופנה או קוסמטיקה, ריהוט שבהן החוויה החושית כל כך חשובה (עד כה, לא ניתן להריח בושם דרך המסך, או להרגיש מגע של קרם על העור שלכם באופן וירטואלי).
🎓 איך העסקים באינטרנט מתמודדים עם קושי זה?
העסקים המקוונים הניעו את הגלגלים בעניין זה ומציעים יותר ויותר את האפשרות להחזרה בחינם לחלוטין אם המוצר אינו מספק עבור הלקוח. אסטרטגיה נוספת היא לכלול דוגמאות חינם. חלק מאתרי הסחר הבינלאומיים אפילו החלו ליישם מציאות רבודה כדרך “להביא” את המוצר ללקוח. הודות לטכנולוגיה זו, אדם יכול להתנסות בדגם משקפיים מסוים, פריט לבוש או שפתון בצבע שנראה לו יפה.
2. הקושי למכור מוצרים מסוימים באינטרנט
ישנם מוצרים במחיר או אופי מיוחד שנראים בלתי אפשריים למכירה באינטרנט. דוגמה טיפוסית הן מכוניות, אם כי סוכנויות הרכב המקוונות הן מציאות שהולכת ומתפתחת.
3. נאמנות לקוחות
נכון שלשרת לקוחות באופן אישי מקדם נאמנות, אבל זה לא טיעון סופי לטובת חנויות מקומיות.
לחנויות מקוונות יש דרכים משלהן להשיג נאמנות לקוחות. אם המוצרים והשירותים שלכם תחרותיים, תרוויחו את אמונם.
יש לכם חנות פיזית?
המציאות היא שעם כל יום שעובר מבלי שאתם יוצרים את הגרסה הווירטואלית של החנות שלכם, אתם מפסידים כסף. זוהי השקעה מינימלית עבור כל היתרונות שהיא יכולה להביא לכם בעתיד.
4. התחרות היחידה שלכם היא באזור שלכם
כשאתם מוכרים און-ליין, כל חנות בעולם שמוכרת את אותו סוג של מוצר שאתם עושים היא היריבה שלך.
יחד עם זאת, עם חנות פיזית, המתחרים היחידים שלכם הם חנויות מאותו אזור. אבל זה גם אומר שיש שוק פוטנציאלי מופחת בהרבה.
ניתן בהחלט להתמודד מול תחרות הודות לאסטרטגיה שיווקית טובה.
מצד שני, אם אתם רוצים להגיע ליותר לקוחות פוטנציאליים עם חנות רגילה, בדרך כלל האפשרות היחידה שלכם היא לגוון ולהרחיב את אפשרויות וסוגי המוצרים שלכם.
5. עסקאות בטוחות יותר
זה נהיה פחות נפוץ, אבל עדיין חלק מהלקוחות נזהרים מלשתף את פרטי החשבון שלהם באופן מקוון.
הם מרגישים יותר בנוח לקנות בחנות פיזית שהם יכולים לראות, שם הם יכולים להיות בטוחים שהמידע שלהם לא ייגנב על ידי האקרים.
אבל, כאמור, זה נהיה פחות נפוץ. כיום רוב הצרכנים הרבה יותר רגילים לקנות באינטרנט (במיוחד מאז מגיפת הקורונה). ובחלקם משום שמערכות האבטחה און-ליין התקדמו מאוד בשנים האחרונות.
6. ללא עלויות משלוח וללא המתנה
כשאתם קונים בחנות פיזית, אתם לא צריכים לחכות למוצר, הוא כבר אצלכם ביד.
אתם הולכים לדלפק, משלמים ופשוט לוקחים אותו (ברור, יש יוצאים מן הכלל: אולי לא נשאר מלאי, או שהמוצר הזה נמכר רק לפי דרישה…).
כמו כן, אלא אם כן אתם מבקשים במפורש שהחנות תביא את המוצר עד הבית, אינכם צריכים לשלם עבור המשלוח.
חלק מאתרי האיקומרס עלו מדרגה וכבר מספקים תוך 24/48 שעות או פחות (זה מוכר כמשלוח “מהיום להיום”, או “מהיום למחר”). אבל למרות זאת, ללכת לחנות בשכונה שלכם היא עדיין האפשרות המהירה ביותר כשמדברים על מונחי זמן אספקה.
7. החזרות נוחות
מה קורה כאשר אתם לא מרוצים ממשהו שקניתם בחנות פיזית? אתם חוזרים לחנות, הולכים לדלפק וההחזרה שלכם מטופלת מיידי ומעובדת במערכות החנות. פשוט מאוד.
זה קצת יותר מסובך באתרי סחר. הלקוחות צריכים לגשת למשרדי חברת השילוח כדי להחזיר את הפריט, להמתין לבדיקת המוצר ולאישור ההחזרה ואז להמתין להחזר וכו’.
עם זאת, יותר ויותר חברות מתחילות לאסוף את החבילה בבית הלקוח, כך שגם החיסרון הזה נעלם עם הזמן.
לסיכום: מי הם המנצחים הגדולים: החנות הפיזית או החנות המקוונת?
למרות שלכל מודל עסקי יש את היתרונות שלו, המגמה היא שמכירות באמצעות מסחר אלקטרוני הן נתח הולך וגדל מהעוגה. אם אתם יוצאים עכשיו לחיי העצמאות, למעט במקרים ספציפיים מאוד, עדיף כי הצעדים הראשונים שלכם יהיו עם חנות מקוונת בד בבד. כמובן, מוטב לקחת בחשבון שכל הכסף שאתם חוסכים על שכר מיקום ועלויות אחרות, עליכם להשקיע אותו ביצירת אסטרטגיית שיווק דיגיטלי טובה. אם אתם חושבים שכל מה שאתם צריכים לעשות הוא להעלות מוצרים באינטרנט לאתר שלכם, אתם טועים מאוד. אנו מזמינים אתכם לקרוא על כך יותר במאמר: טעויות נפוצות במסחר אלקטרוני שמומלץ להימנע מהן.
טיפים קצרים שיעזרו לכם רגע לפני קבלת החלטה:
הקמת החנות – הקמת חנות פיזית היא פרויקט מורכב יותר ויקר יותר. אתם צריכים למצוא מקום עם תעבורה מספקת של לקוחות פוטנציאליים, צריכים לעיתים לשפץ חנות קיימת, צריכים עיצוב פנים, סידור מדפים, הבאת הסחורה לחנות והקצאת מקום שיהווה מחסן וכדומה. חנות וירטואלית לעומת זאת פשוטה הרבה יותר להקמה וכל מה שאתם צריכים הוא חברת בניית אתרים בעלת ניסיון שתקים ותעצב לכם את החנות.
עלויות תפעול – גם כאן, חנות וירטואלית מנצחת ובגדול. עלויות התפעול של חנות פיזית כוללות שכירות, חשמל, מים, ארנונה, עובדים, ריהוט ומה לא… לעומת חנות וירטואלית שהוצאות התפעול שלה מזעריות יחסית וכוללת בהתחלה דומיין, אחסון ובניית האתר.
שעות פתיחה – בחנות פיזית, כל עוד אתם או העובדים שלכם נמצאים בה היא תוכל לעבוד ולמכור מה גם שהיא כפופה לשעות הפתיחה המקובלות בישראל. חנות וירטואלית לעומת זאת תהיה פתוחה 247 ואין יותר כיף מלקום בבוקר ולגלות שבמהלך הלילה בוצעו רכישות שכל מה שצריך הוא לדאוג לשליחת ההזמנה.
חשבוניות מס – בחנות פיזית אתם נדרשים להנפיק פיזית קבלות או חשבוניות על כל קנייה מה שיוצר עלויות ודורש זמן. בחנות וירטואלית לעומת זאת חשבוניות המס הינן וירטואליות כך שאתם יכולים לשלוח לכל לקוח תוך כמה שניות את החשבונית שלו ובמערכות מתקדמות יותר שליחת חשבוניות מס תתבצע אוטומטית מיד לאחר הרכישה.
כמות הלקוחות הפוטנציאליים – בחנות פיזית כמות הלקוחות הפוטנציאליים מוגבלת לאזור החנות, אלו שגרים באזור ואלו שעוברים במקום. חנות וירטואלית לעומת זאת “מתנהלת מרחוק” מה שאומר שהלקוחות הפוטנציאליים שלכם יכולים להיות מכל מקום בארץ מה שאומר בתיאוריה, מיליוני לקוחות פוטנציאליים. רוצים לקחת את החנות עוד קצת קדימה? אתם יכולים להוסיף לחנות הווירטואלית גירסה באנגלית או בכל שפה זרה אחרת מה שהופך את כמות הלקוחות הפוטנציאליים לבלתי מוגבלת.
שטח תצוגה אין סופי – בחנות פיזית אתם מוגבלים במקום ובכמות מוצרים למכירה לעומת חנות וירטואלית שניתן לעדכן את הקטלוג שלה בלי סוף.
קיבלתם החלטה?
עכשיו שאתם יודעים את כל ההבדלים בין חנויות מקוונות וחנויות פיזיות, איזה מהם אתם מעדיפים? האם אתם מעדיף עסק מקומי או מסחר אלקטרוני, או את שניהם יחד?
Eshop היא הפלטפורמה המובילה בישראל לבנייה ופרסום של אתרים אינטרנטיים. אנו נשמח לבנות עבורכם אתר מכירות ממיר וידידות למשתמש, כך שיהיה לכם קל לתפעל אותו ותקבלו כל שקל עבור ההשקעה שלכם. קבלו ייעוץ לגמרי בחינם מאחד/אחת מאנשי/נשות הצוות האדיבים שלנו.



