מהו אתר איקומרס ולמה כדאי שיהיה לך אחד כזה?

כולם מדברים על השופינג שביצעו און ליין אבל מעטים מבינים איך זה באמת עובד. במציאות של ימינו רכישות מקוונות הן עניין שבשגרה, עובדה שקיבלה בוסט משמעותי בימי הקורונה. רוב העסקים הבינו שהריחוק החברתי הכפוי עומד לפגוע בהם, הגמישים והמהירים הקימו חנויות ופלטפורמות מכירה שונות, מה שמכונה בעגה המקצועית אתרי איקומרס.
באופן עקרוני, E-commerce הוא פלטפורמה של מסחר אלקטרוני הכוללת מגוון עצום של אתרי מכירות בתחומים שונים לרבות אופנה, קוסמטיקה, כלי בית וריהוט, טיסות ונופש, מוצרי אלקטרוניקה, ספרים, סרטים והצגות ומנעד רחב של שירותים כולל לימודים, ביטוחים והלוואות.
העולם העסקי הגלובאלי כבר מזמן הבין את הפוטנציאל הקיים ברשת וככל שהשימוש באינטרנט התרחב וחדר לכל תחומי החיים, כך הפך האון ליין לצינור רכישות מרכזי בפעילות העסקית של חברות רבות מסביב לעולם. הטרנד החם כמובן שתפס גם כאן ואחוזים גבוהים מהאוכלוסייה מבצעים רכישות מקוונות ומגוונות.
כמו שעולם העסקים אינו מקשה אחת, כך גם תחום האיקומרס אינו אחיד ובנוי מכמה סוגים מרכזיים:
- עסקאות בין בתי עסק ובין לקוחות סופיים, מה שמכונה בהגה מקצועית B2C דהיינו Business to Consumer . הכוונה היא למכירה ישירה ללקוח פרטי המגיע באופן עצמאי או יזום לחנות המקוונת ומבצע רכישה.
- עסקאות בין עסקים, הכוונה היא ל – B2B כאשר העסקה היא התקשרות של עסק עם עסק אחר Business to Business, כאשר עסק מסוים רוכש ציוד משלים, חומרי גלם, ציוד משרדי, מזון, ציוד היקפי ואלקטרוניקה וכד’ מסית עסק אחר.
- עסקאות C2C המתבצעות בין אנשים פרטיים, דהיינו Customer to Customer, אופציה זו מעניקה אפשרות לאנשים לפתח מקור הכנסה נוסף, כמעט ללא השקעה כספית אך עם הבנה באיקומרס.
- עסקאות המתבצעות בין פרטיים לעסקים C2B דהיינו Consumer-to-Business למעשה יש כאן שינוי של מודל הסחר המסורתי כאשר אנשים פרטיים הופכים את המוצרים שלהם זמינים ללקוחות עסקיים. דוגמה טובה היא מאגרי התמונות בתשלום, בהם צלמים שונים מעמידים לרכישה תמונות מלאי באופן מקוון.
על מנת שאתר יוגדר כאתר של מסחר אלקטרוני עליו להיות בנוי בצורה מקצועית ומיטבית ולעמוד בכמה תנאים מהותיים. בראש ובראשונה עליו להציג דפי מוצרים וגלריה, הוא חייב לכלול סל קניות וקופה לביצוע תשלום מקוון עם פתרונות סליקה בטיחותיים.
מומלץ מאוד שהעסקים יתייחסו לחנות האינטרנטית כמו לחנות רגילה, פשוט עם הרבה פחות הוצאות קבועות. הכוונה היא להבין שמעתה העסק הוא חלק מהקניון הגדול בעולם וככזה עליו לשמור על נראות, איכות ושירות.
חנות מקוונת היא חנות לכל דבר, הלקוחות מביטים בחלון הראווה ומחליטים האם להיכנס פנימה בהקלקה, הכניסה חייבת להיות מזמינה, הגלריה יפה ומושקעת, תמונות נקיות של מוצרים, הסבר מדויק, חלוקה ברורה של קטגוריות להתמצאות קלה.
אחד האלמנטים המשמעותיים באיקומרס הוא המבנה הנכון של החנות, בנייה מדויקת ומקצועית של חווית הלקוח, הנגשת תהליך הרכישה והתמצאות פשוטה. הלקוחות היום מאוד מנוסים אך גם מאוד חסרי סבלנות ואם משהו לא הולך חלק ברכישה הם ינטשו ויעברו לחנות הבאה.
אמון הלקוחות, התחושה שמכבדים את זמנם וכספם קריטי בחוויית הרכישה של העולם המקוון. הגולשים יהפכו ללקוחות רק אם הם ירגישו בטוחים לרכוש בחנות המקוונת, אם האתר יראה להם אמין, מאובטח ובעל תקן SSL, אם המידע יהיה מדויק והתוכן בעל ערך אמיתי. הלקוחות מוכנים לפתוח את הארנק רק כאשר הם בטוחים שעושים את העסקה הנכונה, הרווחית והבטוחה עבורם.
היתרונות של אתר מכירות, איקומרס עצומים וכוללים בין היתר חשיפה כמעט אין סופית לקהלים גדולים וחדשים באופן לוקאלי וגלובאלי, כיום רוב הרכישות מתבצעות מהנייד והתאמה רספונסיבית של האתר יכולה להזניק את הרכישות במכפלות. החנות יכולה להיות פתוחה 24/7 בהתאם להעדפות העסק (יש אתרים שומרי שבת וחג שסגורים לרכישות), הלקוחות יכולים להיכנס בזמנם החופשי, “לטייל” בין המחלקות ולאסוף מוצרים הנשמרים בעגלת הקניות, הם יכולים להתרשם ממבצעים בעמוד ייעודי לכך ולבצע את הקנייה בפועל בזמן שנוח להם.

