מהו איקומרס? המדריך המלא להשקת נכס מסחר אלקטרוני מניב

מזה איקומרס?
המאמר הנ”ל מתייחס להגדרת המושג איקומרס, הצגת המודלים העסקיים השונים והצעדים הראשונים להשקת פלטפורמת איקומרס.
אם אי פעם תהיתם לגבי מה זה איקומרס
מסחר אלקטרוני הפך בשנים האחרונות לטרנד עולמי. כמו רבים אחרים, ייתכן שאינכם יודעים את המשמעות המדויקת של מונח זה, וגם לא את ההבדלים בין מסחר אלקטרוני למושגים רלוונטיים אחרים בתחום. מטרתו של מאמר זה היא להסביר לכם את ההגדרה המדויקת של מסחר אלקטרוני ולרדת לעומק של כיצד הוא שונה ממושגים דומים אחרים. כמו כן, נסקור את הסוגים השונים של מסחר אלקטרוני, כמו גם את היתרונות של מסחר אלקטרוני על פני מסחר מסורתי. האם אתם מוכנים לגלות את כל מה שאתם צריכים לדעת על נושא זה? הנה, עוד רגע אנחנו הולכים על זה…
מה זה איקומרס?
על פי ויקיפדיה, מסחר אלקטרוני, או איקומרס, הוא …
“ביצוע טרנזקציות (עסקאות) מסחריות בצורה אלקטרונית, בעזרת מחשוב ותקשורת”, במילים אחרות, זהו עסק העוסק בתשלומים באמצעים אלקטרוניים. לפחות זו ההגדרה התיאורטית. אבל בפועל, המונח “מסחר אלקטרוני” משמש בדרך כלל כמילה נרדפת ל”חנות מקוונת”
לדוגמה, נניח שיש לכם חנות נעליים פיזית שבה אתם מקבלים את הלקוחות שלכם, פנים מול פנים במהלך שעות העבודה.
ואז יום אחד:
-
אתם מקימים אתר אינטרנט למכירת מוצרים.
-
אתם מפרסמים שם את קטלוג המוצרים שלכם ומארגנים אותם בקטגוריות שונות.
-
אתם מגדירים מערכת צ’ק-אאוט או תשלום. לכן, לקוחות המבקרים באתר שלכם יכולים לבחור את המוצר לפי בחירתם, לשים אותו בעגלה שלהם ולשלם עבורם, וזה קורה באופן אוטומטי.
-
בכל פעם שמתבצעת מכירה, אתם מקבלים הודעה עם פרטי ההזמנה. כל שעליכם לעשות הוא להכין את החבילה ולשלוח אותה ללקוח.
זה בעצם אומר שבניתם חנות מקוונת או “מסחר אלקטרוני” או “איקומרס” עבור העסק שלכם.
כדי להבין בצורה ברורה יותר, לפניכם כמה דוגמאות אמיתיות של חנויות מקוונות:
-
המותג ניו באלאנס מוכר את נעליו באינטרנט.
-
Drugstore היא אחת החנויות המקוונות הידועות ביותר בתחום הקוסמטיקה.
-
לפולקסווגן יש חנות מקוונת משלה המציעה אביזרים לכלי הרכב שהמותג מייצר.
-
באתר האינטרנט של יצרן HP, באפשרותך לגשת לכל מוצריו (מחשבים, מדפסות, חומרים מתכלים, ציוד היקפי וכו’).
עכשיו אנחנו נענה על השאלה שאתם בוודאי שואלים את עצמכם…
האם כיום זה באמת שווה להתעסק באיקומרס?
אם אתם קוראים את זה, אתם בטח שוקלים לפתוח חנות מקוונת משלכם. ייתכן שאינכם בטוחים אם המודל העסקי הזה שווה את זה. התשובה היא “כן” נקודה.
בעשור האחרון, המכירות המקוונות בארץ וברחבי העולם בעליות מטורפות! ומאז 2020, בעיקר “בזכות” מגפת הקורונה, אפילו בעליות חדות עוד יותר. ואכן, כפי שניתן לראות מגרף Statista, היקף המכירות הכולל במגזר המסחר האלקטרוני צפוי להגיע ל-7.39 מיליארד דולר ב-2025. והסטטיסטיקות הללו מבוססות נתונים מתמשכים ולכן אתם יכולים לראות אותם כמו עובדה.
כדי לתת לכם מושג בנתונים מספריים קצת יותר מוחשיים, דוח הסקירה הגלובלית הדיגיטלית לשנת 2022 חושף כי בשנת 2022, מספר האנשים שקונים באינטרנט ברחבי העולם עלה על 3.7 מיליארד (כמעט מחצית מאוכלוסיית העולם!).
האם אתם עדיין מפקפקים בפוטנציאל של השוק הזה? 😉
למי יכול להתאים להקים חנות מקוונת?
איקומרס יכול להתאים כמעט לכל סוג עסק, למשל ניתן לראות עסקים הנמצאים בתחילת דרכם שעושים את הצעדים הראשונים שלהם באינטרנט. הרי מדובר בעלויות מאוד נמוכות בהשוואה לעסק פיזי, לא צריך לשלם על שכירות, שיפוצים, ציוד, ריהוט ואפילו לא חייב בפועל את המלאי זמין במיידי. עסקים הנמצאים בתחילת דרכם מניעים את הפעילות יחסית מהר ומתחילים למכור אונליין.
מנגד, ישנם גם עסקים בשלים ויציבים שהמטרה שלהם עכשיו זה לגדול חכם ובמקום לפתוח סניף פיזי נוסף, עם עלויות יחסית גבוהות, הם מחליטים לצאת לעולם האינטרנט. כאשר אנחנו לוקחים בחשבון את העובדה שלפי הנתונים העדכניים, 95% מהגולשים במדינת ישראל רכשו לפחות פעם אחת באינטרנט בשנה האחרונה וזה נתון שבעצם אומר לנו שהרוכשים הפוטנציאלים כבר שם ומה שנשאר לנו זה, להיות שם איתם ולהציע להם את המוצרים שלנו.
מהן הסיבות שבזכותן צרכנים רוכשים יותר ויותר באינטרנט?
אבטחה מקיפה – הצרכנים סומכים יותר ויותר על האינטרנט, בעיקר בזכות כל מנגנוני אבטחת נתוני אשראי. ברוב האתרים כאשר רוכשים באשראי הצרכן מקבל קוד אימות, כך שסיכויי מרמה נמוכים מאוד.
משלוחים סופר יעילים ומהירים – בנוסף ישנו בשנים האחרונות שיפור משמעותי בכל נושא המשלוחים, ניתן לקבל את החבילה עד פתח הדלת או בנקודת איסוף ליד הבית וזמני המשלוחים התקצרו משמעותית, לפעמים ניתן לקבל את ההזמנה אפילו מהיום להיום, מה שמניע את הגולשים לבצע את הרכישות באינטרנט יותר בקלות.
האינטרנט נמצא איתנו בכיס כל הזמן – עצם העובדה שהלקוחות הפוטנציאליים שלנו נמצאים כל הזמן עם הסמארטפון שלהם, זה אומר שיש להם נגישות וזמינות בכל רגע נתון להיכנס לחנות האיקומרס שלנו ולקנות מאיתנו אם רק נהיה שם.
אין מנוס ובסופו של דבר, כל עסק/חנות יהיה חייב בנוכחות דיגיטלית ובעיקר בחנות אונליין. התחילו לחשוב מי אתם, ומה ה- DNA של העסק שלכם, מה הבידול שלכם, מי המתחרים שלכם בדיגיטל ומי קהל היעד. כמובן שמדובר בעסק לכל דבר, לכן מי שיעשה את זה נכון עם הכוונה נכונה, בליווי של ספק מקצועי ומנוסה שידע לשלב את הצרכים של בעל העסק ולייעץ לו מה נכון ומה לא, אז הוא בהחלט יוכל יחסית די מהר להניע את הפעילות ולהתחיל למכור.
אנו ב- Eshop נשמח לקחת את חלום חנות האיקומרס שלכם צעד אחד קדימה! בעזרת אנשי הצוות המנוסים שלנו וניסיון של מעל 20 שנה בתחום אתרי חנות, אנו נדע כיצד לעשות זאת בצורה הכי טובה עבור העסק שלכם.
חייגו אלינו וקבלו ייעוץ ללא עלות 077-4447060
מהם ההבדלים בין E-commerce ל- E-business
הסבר קצר לפני שנמשיך…
מסחר אלקטרוני ועסקים אלקטרוניים הם שני מושגים שאנו נוטים להתבלבל ביניהם. במציאות, אלה שני דברים שונים.
מסחר אלקטרוני (E-commerce) מתייחס רק לעסקה של סחורות ושירותים בין קונה למוכר.
E-business, לעומת זאת, מתייחס לכל התהליך שיש ליישם על מנת לנהל עסק מקוון.
ממה בנוי E-business?
שיווק Inbound – שיווק inbound הוא גישה המתמקדת במשיכת לקוחות באמצעות תוכן ואינטראקציות שהם רלוונטיים להם ומועילים, אך לא מפריעים. עם שיווק inbound, לקוחות פוטנציאליים מוצאים אתכם דרך ערוצים כמו בלוגים, מנועי חיפוש ומדיה חברתית.
מבצעי קידום מכירות – קידום מכירות עוסק בעידוד רכישת מוצר בטווח הקצר באמצעות אסטרטגיות שונות. אבל שימו לב, מבצעים אינם זהים לפרסומות. בעוד שמודעות מספקות סיבות לקנות מוצר, מבצעי מכירות מספקים סיבות “לקנות אותו עכשיו”. המטרה היא ליצור אצל הלקוח הפוטנציאלי תחושה של הזדמנות שתדחוף אותו לרכוש את המוצר שלכם.
ניהול הסחורה – כדי לפקח בצורה מקסימלית על החנות המקוונת שלכם, חשוב מאוד שהמלאי שלכם יהיה תחת שליטה, מכיוון שהדבר יאפשר לכם להחזיק תמיד מוצרים הזמינים למכירה ועל מנת למנוע עלויות אחסון שיוצאות משליטה.
קידום אורגני – החנות המקוונת שלכם צריכה להיות אחת הראשונות שיופיעו כאשר מישהו מחפש באינטרנט את אחד המוצרים שלכם.
שיווק בדוא”ל – שיווק בדואר אלקטרוני הוא רק הפעולה הפשוטה של שימוש בתיבת המייל כדי לתקשר עם לקוחות.
ועוד המון דוגמאות שניתן לתת…
כפי שאתם יכולים לראות, הרעיון של חנות איקומרס הוא הרבה יותר רחב מרק לבנות אתר אינטרנט לרכישה מקוונת. חנות האיקומרס הוא המרכז, החנות הדיגיטלית, כאשר סביבו ישנן הרבה פעולות שיווק וניהול שצריכים להיעשות בצורה יעילה וחכמה.
מה נכלל בתוך איקומרס?
עולם המסחר האלקטרוני הוא עצום מאוד וכולל מספר מודלים נפרדים. בגדול, אפשר לחלק אותם ל- 2 סוגים:
-
קהל העסק(מיהו המוכר ומיהו הקונה).
-
המודל העסקי.
בואו נרד לעומק הדברים…
-
קהל החנות שלכם.
כל עסק עובד מול סוג מסוים של לקוח. זה מאפשר לנו להבחין בין הסוגים השונים של קהלי מסחר אלקטרוני:
עסק לעסק B2B
חברות שלקוחות הקצה שלהן הם חברות וארגונים אחרים. לדוגמא, חנות חומרי בניין המשרתת אדריכלים ומעצבי פנים.
עסק לצרכן B2C
חברות שמוכרות מוצרים או שירותים ישירות לצרכני הקצה. זוהי הצורה הנפוצה ביותר ויש שפע של דוגמאות בתחומי האופנה, האלקטרוניקה וכו’.
ישיר לצרכן D2C
יצרנים מוכרים את מוצריהם ישירות לצרכן הסופי, מבלי לעבור דרך מפיצים או מתווכים. כפי שראינו קודם לכן, HP היא דוגמה למסחר אלקטרוני D2C. מותגים גדולים רבים אחרים כמו נייקי, אפל ורבים אחרים.
צרכן לעסק C2B
בד”כ פורטלים שבהם הצרכנים מציעים מוצר או שירות שחברות יכולות לרכוש. דוגמת אתרים המפרסמים שירותי פרילנס לחברות הזקוקות לכך.
צרכן לצרכן C2C
חברות המאפשרות מכירת מוצרים בין צרכנים. הדוגמאות הבולטות ביותר הן eBay, יד2 או כל פורטל למכירת פריטים יד שנייה בין אנשים.
בחנויות איקומרס ניתן לקשר באופן מדויק בין עסק לסוג הקהל שאליו הוא מכוון וזה בהחלט מדהים.
-
המודל העסקי
העולם המקוון הוא מגזר שעדיין נשאר די בתולי. השינויים הטכנולוגיים מתעצמים ועסקי איקומרס חדשים נדרשים לפעול ולהגיב בהתאם לצרכים החדשים.
אנו יכולים להבדיל בין סוגי האיקומרס השונים בהתאם להכנסות שנוצרו או לאופן שבו מתבצעת התקשורת בין הקונה למוכר:
חנות מקוונת עם מוצרים משלה: זה הדבר הראשון שאתם חושבים עליו כשאתם חושבים על איקומרס. כאשר יש לחנות אותן תכונות כמו חנות פיזית, רק בגרסה מקוונת.
דרופשיפינג: עבור הלקוח, נראה שמדובר באתר איקומרס רגיל. ההבדל נובע מהעובדה שמדובר בצד שלישי ששולח את המוצר, לא המוכר. זה כמו סוג של מתווך שגורף עמלות על הקישור בין השניים.
שיווק שותפים (affiliate): במקרה זה, לא רק שהחנות אינה שולחת את המוצר, אלא שהמכירה אינה מתרחשת בפלטפורמה שלה. האתר בעצם מפנה את הלקוח לחנות אחרת המשלמת לו עמלה לאחר סיום המכירה. השתייכות לאמזון היא הנפוצה ביותר.
חברות מועדון: סוג זה של מסחר אלקטרוני מבקש לגרום ללקוחותיו לבצע רכישות חוזרות. הדרך המועדפת להשיג אותם היא באמצעות מנוי תקופתי (שבועי, חודשי, רבעוני וכו’). לדוגמא: אתר ההטבות של מפעל הפיס מציעה מוצרים רבים אך ורק לחברי המועדון שלה.
מרקט פלייס: אתר גדול המרכז מספר חנויות. זהו אתר שבו מוכרים שונים מציעים את המוצרים שלהם. אמזון היא דוגמא לשוק פר אקסלנס: חברות שונות מעמידות את המוצרים שלהן למכירה בפלטפורמה, בתמורה לעמלה ששולמה לאמזון.
איקומרס המשווק שרות: מסחר אלקטרוני לא בהכרח מוכר מוצרים. ניתן לרכוש באופן מקוון גם הכשרות שונות, ייעוץ, אימון אישי, זו אפשרות מעשית טובה להתחיל איתה מבלי לקחת סיכונים ולהוציא תקציבים על סחורה וכו.
יתרונות וחסרונות של עסק איקומרס
מדוע חנויות איקומרס הפכו להיות כה רבות באינטרנט בזמן כה קצר?
ראשית, משום שמסחר אלקטרוני מייצג יתרונות משמעותיים על פני המסחר המסורתי.
בואו נראה כמה מהם…
הגדלת כמות הלקוחות באופן משמעותי: הן חנות מקומית והן חברה עם כמה סניפים יכולים להגיע לכל כך הרבה אנשים בו זמנית עם החנויות המקוונות. היכולת לקנות ולמכור מכל מקום בעולם מרחיבה מאוד את קהל היעד ומאפשרת יותר לקוחות.
אין שעות פתיחה: בניגוד לחנויות מסורתיות שלעתים רחוקות פתוחות 24 שעות ביממה, למסחר האלקטרוני אין שעות פתיחה. האתר נשאר פתוח ונגיש לציבור עשרים וארבע שעות ביממה ולכן הלקוח יכול לבצע את רכישותיו בכל עת.
עלויות נמוכות יותר: היכולת להסתדר ללא סניף פיזי מפחיתה משמעותית בעלויות בהשוואה לתפעול של עסק מסורתי פיזי ואם האיקומרס שלכם עובד על ידי הצבת ספקים שונים במגע עם קונים, במקרה זה לא יהיו אפילו עלויות ייצור או תפעול מחסן (במקרה של dropshipping, עליו דיברנו עליו לעיל).
יותר רווחים: הפחתת עלויות והגדלת מספר הלקוחות מאפשרת להשיג רווחים גדולים יותר מאשר בעסק מסורתי, גם אם המחירים יורדים. אנחנו מוכרים יותר ואנחנו מרוויחים יותר כסף.
מדרגיות: במסחר אלקטרוני, אתה יכול למכור לאחד או לאלף אנשים בו זמנית. בעסק פיזי, תמיד יש גבול למספר הלקוחות שאתם יכולים לשרת בכל פעם; במסחר אלקטרוני, המגבלה היא היכולת הפיזית שלכם למשוך מבקרים. וכמובן, זה של שרת המחשב שלקחתם😉.
כשאתם קוראים את כל היתרונות האלה, אתם עשויים לחשוב שאתר איקומרס הוא תרופת פלא לעסק שלכם. יחד עם זאת, עלינו להיות מודעים לקשיים שמסחר אלקטרוני יכול לייצג.
לכן כדאי לנתח את האתגרים שתתמודדו איתם כשתתחילו את ההרפתקה המקוונת שלכם.
מהם האתגרים שמחכים לכם בעת הקמת מותגי איקומרס?
אנחנו מעדיפים לדבר על אתגרים ולא על חסרונות כדי לא ליצור עיוות של המציאות. יש חסרונות הקיימים כמובן (כמו בכל דבר בחיים!). אבל בלעדיהם, יצירת עסק מקוון תהיה קלה מדי ותאבד את העניין שלה.
חוסר אמון בתשלומים מקוונים: למרות העובדה ששיטות התשלום עשו צעדי ענק וכעת הם מאובטחים כמו בחנויות פיזיות, אנשים רבים ממשיכים שלא לסמוך באופן מלא על עסקאות מקוונות.
איך מתגברים על אתגר זה?
כדי לעזור להם לסמוך יותר, מומלץ להשתמש באישור SSL / HTTPS שמצפין את המידע המועבר, כמו גם באישורים אחרים המסייעים להבטיח את אבטחת הלקוח. כמו כן, כיום ניתן לתת מספר אופציות תשלום ולא בהכרח הקלדת פרטי אשראי. ניתן להשתמש לדוגמא בשיטת פייפאל או ביט.
מוצרים ושירותים שאינכם יכולים לראות או לגעת בהם: כלקוחות, אנחנו אוהבים להרגיש שאנחנו מבצעים רכישה טובה. אנחנו אוהבים לראות את המוצר, לגעת בו, להתנסות בו או למדוד אותו כדי להבין את האיכות שלו ואי אפשר לעשות את זה במסחר אלקטרוני.
כיצד ניתן להתגבר על חסרון זה?
במידה ותספקו באתר איקומרס שלכם מפרטי מוצר מלאים ומפורטים, כולל תמונות, קטעי וידאו ותיאור מפורט מאוד של המוצר. שיטה נוספת כדי להתגבר על חיסרון זה היא לאפשר החזרים בפשטות ובקלות: בנקודות איסוף ליד הבית, עלות משלוח החזר על חשבון העסק ועוד ועוד שיטות שיכולות להקל על הלקוח ולשכנע אותו שכדאי לו לבצע את הרכישה.
במקרה ולא ניתן להתחבר לאינטרנט: זה נשמע די ברור שכיום, כולם מחוברים לאינטרנט… יחד עם זאת כדי למכור ולקנות באינטרנט, מגזרים מסוימים שבהם קהל היעד הוא מבוגר יותר או פחות מכיר טכנולוגיות חדשות או אפילו שאסור לו להיות באינטרנט כמו הקהל הדתי, יהיה לו קושי עם רכישה מקוונת.
מהם הדרכים על מנת להקל על קהל זה?
אם חלק מקהל היעד שלכם הוא קהל מבוגר, אזי יש להתאים את האתר שלכם מבחינת הנגשה ברמה הכי גבוהה שיש, כך שהאותיות יהיו גדולות ומובנות, אפשרות הקראה של התוכן ועוד…
אם רוב קהל היעד שלכם שייך למגזר הדתי, עליכם להתאים את עצמכם לחוקים שלהם כמו: חוקי הצניעות, שמירת שבת וחגים ולשדר זאת באתר.
קשיים טכניים: התמודדות עם בעיות טכניות לא ידועות היא שגרת חיי היומיום של יזמי אינטרנט. במקרה של מסחר אלקטרוני, החלק הטכנולוגי דורש מינימום של ידע טכנולוגי, אשר לא לכולם יש אותו.
מה מומלץ לעשות במקרה זה?
במקרה ואתם לא אנשים כל כך טכנולוגיים, הדרך הטובה ביותר לפתור את הקושי הזה היא להעביר את האחריות של החלק הזה למישהו/י שיש להם הבנה טכנולוגית טובה, זה יכול להיות ספק חיצוני, עובד פנים חברה, בן משפחה (פחות מומלץ אם אתם רוצים שהטיפול באתר יעשה בעקביות ובמקצועיות) אם כי ברור שיש לקחת בחשבון שתהיה לכך עלות נוספת.
תחרות: החסם הכלכלי ליצירת מסחר אלקטרוני אינו גבוה כמו עבור עסק פיזי. לכן בד”כ התחרות גדולה יותר.
מהם הפתרונות להתמודדות מול אתגר זה?
אתם צריכים ליצור לכם בידול ביחס למתחרים ולהשקיע משאבים נוספים מעבר לבניית אתרי מכירות, כמו: שיווק ברשתות החברתיות, קידום Seo ייחודי לאתר איקומרס ועוד…
הגיע הזמן להשיג תוצאות: כאשר חנות פיזית נפתחת, לקוחות שעוברים על פניה רואים אותה, נכנסים, יוצאים וכו. השגת נראות עבור עסק מקוון היא קשה יותר מכפי שזה נראה. אכן, אתם יכולים לתת מוצר איכותי מאוד, במחירים טובים ולהיות בנויים בפלטפורמה טובה, אבל אם אתם לא משווקים את האתר כדי להשיג נראות, אף אחד לא ישים לב אליכם, או לחילופין, יקח זמן רב מאוד שלא בהכרח ישתלם.
ב- Eshop אנו משוכנעים שהיתרונות עולים בהרבה על החסרונות. בעזרת שיפורים ניכרים במדיניות החזרת מוצרים, בהנגשת האתר לכלל האוכלוסיות, בשיווק נכון או תגבור מערכות האבטחה מתגברים בהדרגה על אתגרים אלו.
ועכשיו, מה דעתכם שנראה בפירוט מהם הצעדים להקמת אתרי איקומרס…
הצעדים להקמת אתר איקומרס – שלב אחר שלב
עכשיו שאתם מכירים ויודעים איקומרס מה זה ומודעים היטב ליתרונות והחסרונות שלו, בואו נראה מאיפה מתחילים להקים אתר מניב.
1. הכל מתחיל ומסתיים מרעיון.
האם כבר יש לכם רעיון או שאתם מתחילים מאפס? אם אתם עדיין לא בטוחים, יש כמה טכניקות לזיהוי הזדמנויות.
כולם מבוססים על פתיחות מחשבתית, הבחנה חדה והתבוננות. צריך לראות את המצבים של חיי היומיום בעיני יזמים. כשאתם הולכים ברחוב, שימו לב לעסקים פיזיים שיכולים להיות מתורגמים לאינטרנט, אם זה לא כבר המקרה. תחשבו על הצרכים שלכם, של האנשים סביבכם: במה הם משתמשים על בסיס יומיומי? על מה הם מתלוננים? הרעיון שלכם צריך לתת איזשהו מענה לצורך.
אנו ממליצים לכם ממש לצאת לרחוב בחיפוש אחר רעיונות. תראו מה האנשים שאתם פוגשים לובשים, איך הם מתנהגים. התבוננו ורשמו כל רעיון שעולה על דעתכם, מבלי לסנן אותם ולחשוב שאולי הם מטופשים.
כל הזמן לחשוב על איך זה יהיה אפשרי לפתור את הבעיות של האנשים שאתם פוגשים. המוח היזמי שלכם הוא כמו שריר שאתם צריכים לאמן: כשאתם מתחילים ללכת לחדר כושר, אתם מרגישים כאבים בימים הראשונים, אבל ככל שאתם מתקדמים, הגוף מתרגל לתרגילים. זה עובד באותה צורה. אבל הדבר החשוב ביותר הוא לשים את הרעיון הזה בראש שלכם: לא למכור מוצרים, לפתור בעיות.
2. ניתוח הרעיונות המבריקים
השלב השני הוא למיין את הרעיונות הראשוניים עד שנשאר לכם רק אחד או כמה. את הרעיון הזה עליכם לנתח לפני הפיכתו לאתר איקומרס.
לפני מעבר לשלב הבא, אתם צריכים לענות לעצמכם על כמה שאלות חשובות:
הצעת ערך: מהו הערך שהרעיון שלכם נותן לעולם? איזה צורך מספק הרעיון?
שוק: האם זה מוצר חדש? מוצר שכבר קיים, אבל מציע תכונות חדשות?
תחרות: נכון לעכשיו, מי עונה על הצורך שזיהיתם? האם תוכלו לשפר את המוצר או השירות שראיתם שיש לו כבר תחרות?
ביקוש: האם הבעיה שאתם מתכוונים לפתור, גדולה מספיק כדי ליצור ביקוש משמעותי? בדקו כמה חיפושים ב- Google קיימים עבור מילות מפתח מרכזיות בנושא שבחרתם. אתם יכולים לעשות זאת עם מתכנן מילות מפתח של מערכת גוגל אדס (לצורך כך צריך שיהיה לכם נתוני אשראי במערכת כי במידה ואין, המערכת לא תיתן לכם נתונים מדויקים), או שתוכלו להיעזר בחברת פרסום מנוסה שתעשה זאת עבורכם (ביצוע מחקר מילות מפתח מקצועי).
קשיים אפשריים: ציינו אתגרים אחרים שעולים על הדעת (קשיים טכניים, תחרות גדולה מידי, עלויות וכו…). כיתבו איך אתם יכולים להיות מסוגלים להתגבר על קשיים אלו.
ניתוח הרעיון תוך שימוש באסטרטגיית SWOT
דרך מצוינת לנתח רעיון היא לעשות את זה עם כלי יזמות בסיסי: SWOT.
S = חוזקות, W = חולשות, O = הזדמנויות, T = איומים.
ניתוח SWOT הוא כלי אסטרטגיה עסקית המאפשר לכם לנתח מנקודת מבט פנימית וחיצונית את החוזקות, החולשות, ההזדמנויות והאיומים של הרעיון שלכם.
3. גיבוש אסטרטגיה חכמה.
על פי סטטיסטיקות ומחקרים שנעשו בשנים האחרונות, יותר מ- 500 חברות נוצרות בישראל מדי שנה, אך הרוב נוצרות מבלי להכין אסטרטגיה עסקית מראש. דעו כי במידה ותלמדו מראש את החוזקות והחולשות של הרעיון שלכם, כמו גם את האמצעים להשתמש בחוזקות ולהילחם בחולשות אלו, זה יהיה המפתח להצלחת הרעיון שלכם.
על מנת לגבש אסטרטגייה נכונה, אתם יכולים לשאול את עצמכם שאלות כמו:
-
איך הלקוח האידיאלי יכיר אותנו? באילו ערוצי שיווק נשתמש?
-
למה אנחנו הולכים להיות עדיפים על פני המתחרים? כלומר, מה יהיה הבידול שלנו?
-
האם אנחנו הולכים להיות זולים? מה תהיה מדיניות התמחור שלנו?
-
מה מאחד את הלקוחות שלנו? אילו מאפיינים משותפים להם?
-
מהן מטרות הסחר שלנו? איך החברה שלנו יכולה לגדול בהמשך?
4. תוכנית פעולה
עד כה הגדרתם רעיונות ויעדים כלליים. בחלק הרביעי הזה נעסוק באופן קונקרטי יותר בפעולות ספציפיות.
להלן כמה רעיונות:
בחירת שם לאתר האיקומרס: בחירת שם היא אחד הדברים שאנו שוברים איתם את הראש בהתחלה. בעת בחירת שם האיקומרס שלכם, אנו ממליצים לכם לעקוב אחר כמה כללים בסיסיים: ביחרו שם קצר, שם קל להגייה, בדקו שהוא אכן זמין אצל רשם הדומיינים.
Eshop טיפ מנצח: מומלץ לרכוש את שם הדומיין עם סיומת של המדינה שבה אתם הולכים לשווק את האתר (במקרה של אתר ישראלי בסיומת co.il), אך גם בסיומת com וזאת במידה ובעתיד תרצו להתפתח עם אתר האיקומרס שלכם ברמה בינלאומית.
לא לשכוח: כמובן שיש לוודא שהשם פנוי ברשתות החברתיות העיקריות: פייסבוק, אינסטגרם, לינקדאין ועוד.
בחירת שרת אחסון: עסק מסחר אלקטרוני צריך להיות מאוחסן בשרת. ישנם לא מעט פרמטרים שיש לקחת בחשבון כאשר בוחרים שרת אחסון לאתר סחר. אך על כך לא נפרט במאמר זה. בגדול, צריך שגודל השרת יתאים במימדיו לגודל האתר שלכם על מנת שפלואו הגלישה יהיה חלק וללא תקלות.
בניית זהות מיתוגית: כאן אנחנו מדברים לא רק על הצבעים או על הלוגו, אלא על הערכים שברצונכם להעביר, המהות האמיתית של המותג. את המותג יש לבנות יחד עם היועץ העסקי שלכם, בשיתוף עם חברת מיתוג לבחירתכם.
בניית אתר: מי יבנה את האתר? אם אתם לא עושים את זה בעצמכם
(פחות מומלץ כשמדובר על אתר איקומרס), תצטרכו חברה שתעשה את זה בשבילכם ותוכל לייעץ לכם. שקלו את האפשרויות השונות העומדות לרשותכם בהתאם למודל העסקי שלכם. יש לזכור כי אתר אטרקטיבי אינו מספיק; האתר גם צריך להיות ממוטב במונחים של חוויית משתמש. משמעות הדבר היא טעינה מהירה, קלות הניווט, שיהיה לו מנוע חיפוש פנימי איכותי ועוד פרמטרים רבים ומגוונים שעליכם לקחת בחשבון.
נראות מנצחת ברשת האינטרנט: זו הנקודה האחרונה, אבל היא למעשה החלק החשוב ושלרוב מזניחים וחבל. רוב בעלי העסקים שואפים שיהיה להם מוצר טוב ואתר יפה כדי למכור בעזרתו, אבל הם שוכחים לחשוב איך הלקוחות יגיעו וימצאו אותו. אם אתם רוצים שהעסק שלכם יגדל כמה שיותר, הקפידו להשקיע את הזמן כדי לפתח את תוכנית השיווק שלכם. מומלץ לתכנן זאת עוד בשלבי אסטרטגיית העסק בדיגיטל.
סוגיות משפטיות: יש כמה סוגיות שידרשו מכם להיוועץ בעורך דין ורואה חשבון.
עורך דין: לצורכי כתיבת מדיניות פרטיות של האתר, מדיניות משלוחים והחזרים.
רואה חשבון: על מנת להתנהל בצורה נכונה מבחינה פיננסית. האם בתור עסק חדש מוטב שתגדירו עצמכם כעסק פטור, עוסק מורשה או שישנן אופציות נוספות? כיצד ישלחו ללקוחות שלכם קבלות עבור רכישות? שירות רואה חשבון מוסמך ומקצועי זה בהחלט הכרחי.
הערה: כל הנקודות שהוזכרו (ואחרות נוספות) חייבות להיכלל בתוכנית העסקית שלכם.
יש לכם כבר חשק עז להשיק את העסק הדיגיטלי שלכם?
אנו מקווים שמאמר זה הועיל לכם ותרם לכם להחלטה הסופית. ייתכן שיש לכם עדיין ספקות ושאלות רבות. אל תדאגו, זה נורמלי לחלוטין. חשבו ונתחו היטב את הרעיון העסקי שלכם, ואם תחליטו להתחיל, הגדירו תוכנית פעולה. השאר יבוא על ידי עבודה קשה ועיקביות, זה בטוח! 😉
אנו בפלטפורמת Eshop נשמח לעמוד לשירותכם ולייעץ לכם עבור בניית אתר מנצח שיביא לכם הכנסה מובטחת. כמו כן, צוות השיווק בדיגיטל המנוסה שלנו ישמח לעמוד לרשותכם ולסייע לכם כיצד להביא את הפוטנציאל העסקי של הרעיון שלכם למימוש ברחבי הרשת. דברו איתנו, הייעוץ ללא עלות!