6 עובדות חשובות ביותר על מסחר אלקטרוני בשנת 2021

בעשורים האחרונים קניות ברשת הפכו לעניין שגרתי, עובדה אשר קיבלה בוסט רציני בשנה האחרונה עם תקנות הריחוק החברתי בשל הקורונה, סגירת החנויות הפיזיות והמעבר של עסקים רבים לעולם הוירטואלי. התחזיות מראות כי 2021 תעצים את המסחר המקוון ותמשיך לגלגל בו מיליארדי דולרים בכל חודש. כיום, מתבצעות און ליין עשרות רכישות בכל דקה ע”י מיליוני אנשים בכל העולם בכל הגילאים והמגדרים והצפי שהנתונים רק יעלו ויצמחו עם הזמן.
אחת הסיבות המרכזיות לצמיחה המהירה והקונסיסטנטית היא ההבנה שעסק יכול לייצר במקביל (וכפי שהוכח גם בנפרד) לעסק הפיזי גם מקור רווח נוסף. הדרך הנכונה היא לדייק את השירותים, המוצרים וחווית המשתמש, ולהפוך את הרכישה און ליין לחוויית קנייה מותאמת אישית.
על מנת לעבוד נכון חשוב לבחון קצת סטטיסטיקות שילוו אותנו גם בשנה הנוכחית:
כמה אנשים קונים און ליין?
לפי הנתונים האחרונים שפרסמה חברת Statista הגרמנית, מדובר על כך שהשנה, שנת 2021, מספר הרוכשים הדיגיטליים יעמוד על 2.14 מיליארד אנשים. הנתון המדהים הזה מציג תמונה בה 1 מכל 4 אנשים בעולם קונה און ליין, 27.6 אחוזים מבין 7.74 מיליארד האנשים בעולם. פשוט מטורף!
ניתן לראות כי מספר הקונים באופן מקוון גדל מאוד בשנים האחרונות ונתן קפיצה משמעותית בשנת הקורונה, בהשוואה ל – 2020 השנה יש כבר קפיצה של כ – 900 מיליון קונים, עלייה של 4.4%. הנתון הזה כמובן אינו מפתיע, הדרישה לריחוק חברתי הובילה רבים לבצע את הרכישות ברשת.
היכן מתחילה הרכישה?
המציאות מוכיחה כי לא משנה היכן הרכישה מתבצעת בפועל, בין אם בקניון הוירטואלי, בפיזי או בחנויות הרחוב, “זרעי הרכישה” נוצרים ברשת. תודעת הצורך והמחקר אודות המוצר הספציפי או מוצרים חלופיים מתבצע און ליין באתרי חיפוש מידע, חנויות מותגים, אתרים מקצועיים ועוד. לכן, חיוני ביותר לעסקים ולמותגים להראות נוכחות ברשת תוך ניצול הפלטפורמות השונות הקיימות. אתר חזק השואב אליו תנועה באמצעים מגוונים יבטיח המרות טובות יותר.
מי הלקוח שלכם ואיך הוא מגיע?
הבנת הצורך, השוק והלקוחות הם דברים בסיסיים ששייכים גם לעולמות השיווק המסורתי, אך ברכישות הרשת הם מקבלות מקום עוד יותר מרכזי. מאחר שבניגוד לחנויות בקניון או ברחוב יש יחסית מגבלה של תחרות באותו המתחם/שטח, ברשת האינטרנט אין מגבלה, מה שהפך את הגולשים והלקוחות הפוטנציאלים להרבה פחות סבלניים. הם צריכים לקבל תוך מספר שניות חוויה ייחודית ראשית שתשאיר אותם באתר ושנית שתגרום להם להפוך ללקוחות משלמים. יש צורך אקוטי להבין את האופן שבו אנשים מחפשים את המוצרים שלהם ובאמצעות הידע הזה לייצר לכל אחד את חוויית הרכישה הייחודית לו. חשוב להבין מהיכן מגיע הטראפיק, האם זהו קהל הרשתות החברתיות כמו פייסבוק, אינסטגרם, או טיקטוק, האם זה קהל שמגיע מגוגל, או מבאנרים שמופיעים במקומות אחרים. כאמור ידע הוא כח, ידע הוא כח כלכלי.
מה פורמט הרכישה המקובל?
כפי שנאמר קודם לכן, כולם רוכשים און ליין, אך נשאלת השאלה האם הם עושים זאת מהמחשב, מהטאבלט או מהטלפון הנייד. עפ”י נתוני חברת ה – cash back האמריקאית Ibotta, מעל מחצית מהרוכשים עושים זאת בסמארטפון, לכן חשוב להפנים עובדה זו ולייצר אתר איכותי, רספונסיבי, המותאם למובייל. חשוב להבין שזה לא רק התאמת הרזולוציה אלא גם התאמה של אפליקציה ייעודית של החנות, בה ניתן לבצע רכישות, לקבל הנחות, לקבל תוכן איכותי ולהיות חלק מההוויה הכוללת של המותג.
אז, איך משלמים?
כיום העולם עובר “לתשלום ללא כסף”, דהיינו שיטות תשלום דיגיטליות, ארנק דיגיטלי, אפליקציות וכד’ וכמובן שימוש בכרטיסי אשראי בסליקה מרחוק.מחקרים מוכיחים שיותר מ – 42% מהרוכשים און ליין משתמשים במה שמכונה eWallet, שיטת התשלום המקוונת הפופולרית ביותר בעולם הכוללת את Apple Pay, Samsung Pay, Google Pay ו- PayPal. ואפליקציות מקומיות כגון BIT, PAYBOX, Pepper pay. תשלום באמצעות כרטיסי אשראי מדורגת במקום השני כאמצעי פופולרי לרכישות.
ההבנה כי מרבית הלקוחות הפוטנציאלים מעדיפים שיטות תשלום מקוונות בהחלט יכולה לסייע לבעל עסק בעת בניית החנות האינטרנטית שלו. בנייה נכונה של תהליך הרכישה והענקת מגוון אפשרויות סליקה ותשלום, מגוון אשר יכלול את האפשרויות המוכרות והנוחות בכל אזור / מדינה, תגרום ללקוחות תחושת ביטחון לרכוש וחוויה נעימה וקלה.
לאן נושבת הרוח?
אמנם אנשים אוהבים את ההליכה בקניון ואת חווית השופינג, אבל השנה החולפת הציגה אפשרויות חלופיות מצוינות והבהירה שאפשר לבצע את הרכישות בצורה מקוונת מהספה ולא לעמוד בתור בתאי הלבשה, בתור לקופה וכד’. כל זה נראה עכשיו כבזבוז זמן בעוד בכמה דקות ניתן לעשות שופינג מקוון. נראה כי מגמת הרכישות און ליין תמשיך להתרחב וקהלים שלא נהגו לעשות זאת עד למשבר הקורונה, הבינו שאי אפשר וגם לא כיף לחזור אחורה.
לאור המגמה העולה, הפוטנציאל של עסקים המחליטים להקים חנות מסחר אלקטרונית הוא עצום ומומלץ לבצע זאת עם חברות המתמחות באפיון, הקמה וניהול של חנויות מקוונות.

