איך מחשבים הכנסה שולית בעסק איקומרס?

אם אתר האיקומרס שלכם מוכר 2,000 זוגות ג’ינס בכל רבעון ומוכר אותם ב -400 ש”ח כל אחד, אתם עשוי לחשוב שמכירת 20 זוגות נוספים תכניס 8000 ש”ח נוספים. אבל זה לא תמיד כל כך פשוט: כדי למכור יותר, ייתכן שיהיה עליכם לעשות מבצעים על מנת להגיע ללקוחות חסכוניים יותר. עליכם להבין כיצד לחשב הכנסה שולית וכיצד להשתמש בנוסחת הכנסה שולית כדי לאמוד טוב יותר את הרווחיות.
מה זה הכנסה שולית?
הכנסה שולית היא סכום הכסף שנוצר ממכירת פריט נוסף. כמות ההכנסות השוליות שאתם מרוויחים מייצור ומכירה של פריטים נוספים נוטה להצטמצם בהדרגה, אך בדרך כלל ניתן להצדיק זאת כל עוד היא רווחית – כאשר ההכנסה השולית שווה או עולה על העלות השולית. במידה וההכנסה השולית נמוכה מהעלות השולית פה זה כבר יותר בעייתי.
שימוש בנוסחת ההכנסה השולית עוזר לעסק להבין אם הוא צריך לייצר פחות או יותר כדי למקסם את הרווח. הרעיון נובע מעקרון כלכלי המכונה חוק התשואה הפוחתת, הקובע כי בשלב מסוים הגדלת תשואות הייצור מקטינה את ההכנסות. מטרת חישוב זה היא לעזור לעסק לדעת מתי ההכנסה השולית מייצור נוסף שווה לעלויות השוליות. מעבר לנקודת איזון זו, ייצור נוסף אינו רווחי מכיוון שהעלויות השוליות עולות על ההכנסה השולית – גם אם השינוי בסך ההכנסות עדיין חיובי.
מדוע הכנסה שולית חשובה?
חישוב ההכנסה השולית חשוב מכיוון שהוא יכול לעזור לעסק:
-
למקסם את הרווח. הכנסה שולית פחות עלות שולית יכולה להראות לכם כיצד לסחוט יותר רווח מייצור נוסף.
-
תחזית הביקוש הצרכני. נתונים היסטוריים של הכנסה שולית מאפשרים לעסק להעריך את עוצמת הביקוש של הלקוחות וכמה הם ישלמו עבור המוצרים של העסק.
-
תחזית הייצור. באמצעות נתוני ביקוש, עסק יכול לחזות רמות ייצור כדי להימנע מייצור לא מספק או ייצור עודף.
-
קביעת מחירים. מכיוון שההכנסה השולית משקפת את מחיר המכירה של פריט נוסף המיוצר, ניתן להשתמש בה כדי לקבוע תמחור תחרותי.
איך מחשבים הכנסה שולית?
ההכנסות השוליות מתבטאות במונחים של סכומי הכסף הכוללים או יחידות בודדות. מנהלי עסקים ואנליסטים משתמשים בדרך כלל במדד ליחידה כדי לחשב הכנסה שולית ומשווים שינויים בהכנסות ליחידה כתוצאה מייצור מוגבר. נוסחת ההכנסה השולית היא כדלקמן:
הכנסה שולית = שינוי בסך ההכנסות / שינוי בכמות
👈לדוגמה:
לחברת הג’ינסים שהוזכרה לעיל יש הכנסות רבעוניות של 800,000 שקל, והיא מוכרת 2,000 ג’ינסים ב-400 ש”ח ליחידה. תארו לעצמכם שהיא מחליטה לייצר עוד חמישה זוגות ג’ינס ומוכרת אותם בסכום כולל של 1800 ש”ח. חלקו את הגידול הכולל בהכנסות בחמשת זוגות הג’ינס הנוספים כדי לקבוע הכנסה שולית, שבמקרה זה היא 360 ש”ח לג’ינס.
הכנסה שולית: 1800 ש”ח חלקי 5= 360 ש”ח
נתון הכנסות שולי זה נמוך מ-400 ש”ח לזוג ג’ינס מהייצור המקורי.
עכשיו, דמיינו שהחברה מחליטה לייצר 10 זוגות נוספים, וההכנסות הכוללות גדלות ב-3200 ש”ח. נוסחת ההכנסה השולית לשינוי זה בכמות היא:
3200 ש”ח חלקי 10 = 320 ש”ח
במילים אחרות, ההכנסה השולית של 10 זוגות ג’ינס נוספים היא 320 ש”ח כל אחד.
שוב, נניח שהחברה מגדילה את התפוקה ב-15 זוגות מכנסי ג’ינס, מה שמביא לעלייה של 4200 ש”ח בהכנסות. ההכנסה השולית לזוג מכנסי ג’ינס משינוי זה בכמות היא:
4200 ש”ח / 15 = 280 ש”ח
דוגמאות אלו באמצעות נוסחת ההכנסה השולית ממחישות את חוק התשואה הפוחתת על בסיס שינוי עולה בכמות. ככל שיצרנית הג’ינס מגבירה את הייצור, ההכנסה השולית ליחידה נוספת פוחתת למרות שהשינוי בסך ההכנסות ממשיך לעלות.
כיצד מחשבים עלות שולית?
חישוב העלות השולית משתמש בנוסחה דומה לנוסחת ההכנסה השולית:
עלות שולית = שינוי בעלות הכוללת / שינוי בכמות
לוח זמנים של ההכנסות השוליות של חברת הג’ינס יחד עם עלות שולית המבוססת על שינוי בכמות התפוקה עשוי להיראות כך:
מלוח הזמנים הזה, חברת הג’ינס יכולה לראות שייצור עוד 200 זוגות עדיין רווחי מכיוון שההכנסה השולית של 340 ש”ח לזוג עולה על העלות הנוספת של 320 ש”ח. אבל איפשהו בין ייצור של 200 ל-300 זוגות נוספים, ייצור מוגבר כבר אינו רווחי: הכנסה שולית של 320 ש”ח לזוג תואמת את העלויות השוליות.
מהי עקומת הכנסה שולית?
עקומת ההכנסות השוליות היא ייצוג גרפי של האופן שבו ההכנסות השוליות משתנות ככל שהייצור גדל. זה גם מראה את הנקודה שבה עלות שולית מצטלבת עם הכנסה שולית – שבה ייצור נוסף הופך ללא רווחי אלא אם עסק יכול לקצץ בעלויות הייצור.
אנו ממליצים לכם בחום ליצור גרף כזה כאשר הגרף כולל את ציר ה-Y האנכי המציג את המחיר (כמו גם את ההכנסה השולית והעלות השולית), ואת ציר ה-X האופקי המציג את כמות הייצור. קו הביקוש נקרא גם שורת ההכנסה הממוצעת. שיפוע הקווים משמאל לימין כלפי מטה משקף יחס הפוך בין מחיר המוצר לביקוש שלו – ככל שמחירו של מוצר יורד, הביקוש אליו עולה, ולהפך. העיקרון הכלכלי מאחורי יחס הפוך זה ידוע בשם גמישות המחיר של הביקוש, כלומר המידה שבה הביקוש משתנה כאשר מחיר המוצר עולה או יורד.
שורת ההכנסה השולית היא בדרך כלל מתחת לקו הביקוש מכיוון שההכנסה השולית נמוכה מההכנסה הממוצעת עבור רמת ייצור נתונה.
הביקוש הוא אלסטי (כלומר רגיש לשינויי מחירים) כאשר ההכנסה השולית חיובית, כלומר בכל מקום על ציר ה-Y מעל האפס. כמו כן, עסקים תחרותיים ימשיכו לייצר עד שההכנסות השוליות והעלות השולית יהפכו שוות.
🎯 טיפ אישופ:
במידה והחישובים האלו זרים לכם – אנו ממליצים לכם להיעזר ברואה חשבון שידע לנתח את הנתונים באופן מקצועי ולהסביר לכם איפה אתם עומדים. כדי שמפה והלאה תוכלו לראות רק רווחים.
אנו מהצד שלנו בפלטפורמת e-shop מאפשרים לכם לעשות שימוש בפלטפורמה החכמה שלנו, כולה מיוצרת כחול-לבן ולבנות לכם אתר אונליין טכנולוגי וקל לשימוש – כאשר הממשק כולו בעברית. בניית אתר מכירות אצלינו בנויה משלבים מוקפדים של אפיון, עיצוב ופיתוח הנעשים על ידי אנשים מקצוע חזקים מאוד בתחום האיקומרס – אנו לא מתפשרים על פחות מהכי טוב!
נשמח שתצרו איתנו קשר לקבלת פרטים נוספים.

