אישופ למתחילים: מה זה דומיין ולמה בחירת שם היא עניין חשוב באתר איקומרס?

שם דומיין הוא, ללא ספק, אחד המרכיבים החשובים ביותר בכל אתר אינטרנט ובעיקר באתרי איקומרס. החלק הקטן הזה הוא למעשה הסיבה שאתם יכולים לבקר בחנויות המקוונות האהובות עליכם.
אם אתם מתכננים לבנות חנות אונליין עליכם להכיר את הפרטים הקטנים של שמות דומיינים. שם הדומיין שלכם לא רק משפיע על האופן שבו אנשים ימצאו את האתר שלכם, אלא גם משפיע על האופן שבו הם מסתכלים עליכם, עוד לפני שהם רואים מה יש לכם להציע. כמו שאומרים, אין הזדמנות שניה לרושם ראשוני.
במדריך מקיף זה, נלמד אתכם כל מה שכדאי שתדעו לגבי שם דומיין וכיצד הוא עובד. נסקור את היסודות של דומיינים ותפקידם, כמו גם את שיטות העבודה המומלצות לאיתור ורישום שם הדומיין המושלם.
מהו שם דומיין?
שם דומיין הוא הכתובת שאנשים מקלידים בדפדפן כדי להגיע לאתר שלכם. בדומה לטביעת אצבע, כל שם דומיין הוא ייחודי לאתר ספציפי. דומיינים נוצרו כדרך ידידותית לבני אדם לגשת לפרוטוקול האינטרנט (IP), המייצג את המאתר המקוון של אתר אינטרנט.
כתובת IP היא מחרוזת של מספרים המוקצית לכל מחשב, המורכבת מארבעה מספרים עשרוניים הנעים בין 0 ל- 255 המופרדים באמצעות נקודות. בעוד שסדרות המספרים האקראיות לכאורה האלה נהדרות לזיהוי עבור מחשבים, הרבה יותר קל לבני אדם להשתמש במילים שהם יכולים לזכור.
בעוד שרבים מתייחסים בדרך כלל לשם דומיין ככתובת Url או כתובת האינטרנט, שמות דומיין הם למעשה רק חלק אחד מכתובת URL. הצורה הבסיסית של שם דומיין מורכבת משני אלמנטים: שם וסיומת. במקרה שלנו, “eshop” הוא השם ו- “co.il” הוא הסיומת. יחד עם זאת, אם תסתכלו בשורת הכתובת של הדפדפן שלכם, אתם תבחינו בחלקים נוספים שלו, שכולם מתחברים יחד כדי להרכיב את כתובת האינטרנט של האתר.
כיצד פועלים דומיינים?
האינטרנט הוא רשת עולמית מסיבית של מחשבים המחוברים זה לזה באמצעות רשת גלובלית תת-ימית של כבלים. לכל מחשב – בין אם מדובר במכשיר אישי או בשרת – יש כתובת IP המאפשרת לו לתקשר עם שאר הרשת כדי לשלוח, לחפש ולאחזר נתוני אינטרנט.
שמות דומיין הם פשוט גרסאות ידידותיות למשתמש של כתובות IP אלה, המחוברות לאתרים ספציפיים. יחד עם זאת, כדי שמחשבים יוכלו למצוא את דפי האינטרנט הנכונים, מחרוזות המילים האקראיות לכאורה צריכות להמיר בחזרה למספרים. כאן נכנסת לתמונה מערכת שמות הדומיינים (DNS): ה-DNS מתרגם כל שם דומיין לכתובת IP הניתנת לקריאה במחשב.
בעת הזנת שם דומיין בדפדפן אינטרנט, נשלחת בקשה לשרתי DNS. שרתי DNS מחפשים את השרתים המחוברים לשם דומיין ספציפי זה ומעבירים אליהם את בקשתכם. אלה המכונים “שרתי שמות” מנוהלים על ידי ספק אירוח האינטרנט. לאחר מציאת כתובת ה-IP הרלוונטית, הם ישלחו את הבקשה לשרת האינטרנט המאחסן את קבצי האתר הספציפיים. שרת האינטרנט משתמש ב-IP כדי למצוא את כל הקבצים המשויכים אליו ולשלוח את כל הנתונים בחזרה לדפדפן. כל השלבים האלה מתרחשים תוך פחות מ-3 שניות. שרת DNS או שרת אינטרנט עשוי להיקרא גם שרת דומיין.
ההבדל בין דומיין לשרת אירוח
כדי ליצור אתר אינטרנט, אתם צריכים גם שם דומיין וגם שרת אחסון. בגלל התלות ההדדית שלהם והעובדה שלעתים קרובות יותר – אותה חברה מספקת את שניהם, ושניהם למעשה חלק ממה שמרכיב את התשתית של האתר, רבים מבלבלים בין המטרה שלהם לבין מערכת היחסים שלהם.
הדרך הקלה ביותר להבין מהו אחסון אתרים וכיצד הוא שונה משם דומיין היא לדמיין את האתר שלכם כמתחם דירות, שבו כל דירה היא דף אחר של האתר שלכם. כדי שהבניין הזה יתקיים, אתם צריכים קודם כל פיסת אדמה כדי לבנות אותו. באינטרנט, הקרקע שעליה אתם בונים את האתר שלכם ידועה כאחסון אתרים. כל הקבצים והנתונים המרכיבים את האתר שלכם מאוחסנים בשרתי אינטרנט ששולחים אותם לאנשים המבקרים באתר שלכם.
יחד עם זאת, כדי שאנשים יוכלו לבקר באתר שלכם, הם יצטרכו לדעת היכן למצוא אותו. טכנית, אתם יכולים פשוט לשתף איתם את כתובת ה-IP של האתר שלכם. מצד שני, טכנית יכולנו פשוט לשתף קואורדינטות גיאוגרפיות במקום לתת שמות ומספרים לכל רחוב ובניין. כפי שאולי כבר ניחשתם, שמות דומיין משמשים ככתובת של מתחם הדירות המטאפורי שלכם.
אם אתם רוצים לקחת את זה צעד אחד קדימה ולהפנות מבקרים לדף ספציפי באתר שלכם, אתם פשוט צריכים להוסיף נתיב אחרי שם הדומיין שלכם. משהו כמו “/blog” הוא המקבילה המקוונת להוספת מספר דירה לכתובת הפיזית שלכם.
וכמובן, הרחוב שאנשים הולכים עליו במתחם הדירות הוירטואלי שלך מייצג את האינטרנט.
סוגים שונים של דומיינים
ה-DNS משתמש בהיררכיית עץ הפוך כדי לנהל את מערכת מסד הנתונים שלו. במבנה זה, נקודה משמשת כתחום השורש ויושבת בראש המסגרת. מתחת לנקודה, מרחב שמות הדומיין מחולק לרמות שונות בהתאם למיקומם בהפניה מתחום הבסיס.
התוצאה היא סוגים שונים של דומיינים, שכולם משרתים מטרה שונה:
-
דומיינים ברמה העליונה (TLD), כולל תחומים חדשים ברמה העליונה
-
דומיינים ברמה שנייה (SLD)
-
דומיינים ברמה שלישית
דומיינים ברמה העליונה (TLD)
דומיין ברמה העליונה, המכונה בדרך כלל סיומת TLD או סיומת דומיין, הוא המקטע הימני ביותר של שם דומיין הממוקם לאחר הנקודה האחרונה. הוא משמש לזיהוי מאפיינים מסוימים של כתובת אתר, כגון מיקום ומטרה. בואו נסתכל על הקטגוריות הפופולריות ביותר:
דומיינים גנריים ברמה העליונה (gTLD): דומיינים גנריים ברמה העליונה מורכבים משלושה תווים או יותר ופתוחים לרישום על ידי כל אחד. האפשרויות הזמינות נעות בין .org המסורתי, .com ו- net לאפשרויות חדשות יותר כגון .biz, .llc, .tips, .store, .co, .photos, .love, .work, .space, .digital, .club, .tv, .blog, .info, .site, .land, .company, .solutions, .website, .tech, .training, .coach, .world, .party, .yoga, .wiki, .ninja, .directory, .guru, .live, .fit, .studio, .today, .design, .pictures, .expert, .technology, .top, .co.uk .london, .tokyo, .ninja, .email ו-.xyz.
דומיינים בתשלום ברמה העליונה (sTLD): כפי שהשם מרמז, דומיינים ממומנים ברמה העליונה הם אלה הנתמכים ומפוקחים על ידי ארגונים פרטיים. יש מספר מוגבל של סיומות STLD זמינות, וכל ההרשמות חייבות להיות מאושרות על ידי הסוכנויות או העסקים האחראים עליהן ולעמוד בשורה של מושגי נושא קהילתיים מוגדרים מראש.
דומיינים ברמה העליונה של קוד מדינה (ccTLD): ישנם 308 דומיינים ברמה העליונה של קוד מדינה, שכל אחד מהם מזוהה באמצעות מחרוזת ייחודית בת שתי אותיות. בעוד שדומיינים ברמה העליונה של קידומת מדינה נועדו במקור לעסקים ולאנשים פרטיים הפועלים באזורים גיאוגרפיים ספציפיים, יש גם מספר לא מבוטל של בעלי אתרים שרושמים ccTLDs למטרות מיתוג או כדי לנצל יתרונות מסוימים. זה המקרה עם הרחבות כמו .ai (אנגווילה), שפופולרית במיוחד בקרב חברות בתעשיית הבינה המלאכותית, ו- .gg (Bailiwick מגרנזי), שראתה עלייה משמעותית בפופולריות בתחום המשחקים. ccTLD אחרים כוללים: .de (גרמניה), .nl (הולנד), .at (אוסטריה), .mx (מקסיקו), .me (מונטנגרו), .ch (שוויץ), .br (ברזיל) .be (בלגיה), .fr (צרפת), .in (הודו) ו- .ca (קנדה).

דומיינים ברמה שנייה (SLD)
תחום ברמה שנייה (SLD) הוא החלק של שם דומיין שבא לפני התחום ברמה העליונה. SLD הם בדרך כלל מחרוזת האותיות שבה אתם משתמשים כדי לייצג את המותג ואת האתר שלכם. לדוגמה, “eshop” הוא SLD ב-“www.eshop.co.il”.
במקרים מסוימים, SLD עשויים להיחשב כחלק מסיומת הדומיין, מכיוון שמרשמים משתמשים בהם כדי לציין שימוש ספציפי בסיומת TLD. זה נפוץ במיוחד באתרים המשתמשים בסיומות ccTLD, מכיוון שדומיינים ברמה שנייה משמשים כדי לאותת על סוג האתר בתוך אזור. בהתאם לרישומי הדומיינים, SLD אלה עשויים להתאים לסיומות gTLD או להשתמש בווריאציה קלה או התאמה שלהן. לדוגמה, אתרים מסחריים בספרד עשויים להיות רשומים עם סיומת הדומיין .com.es בעוד שבבריטניה הם מופיעים כ-.co.uk. כמו כן, באותן מדינות מוסדות אקדמיים עשויים להיות רשומים תחת .edu.es ו-.ac.uk.
דומיינים ברמה שלישית
דומיין ברמה שלישית (הידוע יותר בשם תת-דומיין) הוא קידומת שנוספה לשם דומיין כדי ליצור אתרים עצמאיים. זה עוזר לנהל אזורים נרחבים הדורשים היררכיה משלהם, כמו חנות מקוונת או בלוג.
במקרים מסוימים, דומיינים ברמה שלישית מוצעים כשם דומיין חינמי המאפשר לכם לפרסם אתר בעלות אפסית.
זכרו שבעוד שדומיינים ברמה שלישית זהים בדרך כלל לתחומי משנה, ייתכן שזה לא תמיד המקרה. כפי שראינו עם דומיינים ברמה שנייה, סיומות מסוימות יכולות להכיל צמתים מרובים ולגרום לשמות דומיין ארוכים יותר עם מספר גבוה יותר של רמות. לדוגמה, ייתכן שתיתקל בתחומים של ארבע רמות כמו לדוגמא: news.bbc.co.uk.
כיצד מומלץ לבחור שם דומיין
כדי למצוא דומיין זמין שמייצג באופן מושלם את המותג או הקונספט שלכם, תצטרכו שילוב של יצירתיות, ידע SEO, ראיית הנולד, מזל וידע נרחב של שיטות עבודה מומלצות. מדריך זה כיצד לבחור שם דומיין יעזור לכם לכסות את מה שאתם צריכים. להלן שלושה מהשלבים החשובים ביותר שיעזרו לכם לבחור:
הפכו את שם הדומיין שלכם לקל להקלדה והגייה
אם יש לכם שם קצת לא שגרתי אתם בטח מודעים היטב כמה קל לאנשים לאיית אותו בצורה שגויה או לשכוח אותו לגמרי. חשוב מאוד להמציא שם שקל להקליד ולבטא.
כשאתם מתחילים לבצע סיעור מוחות על רעיונות לשמות דומיין, אתם רוצים להימנע ממילים שלעתים קרובות מבוטאות בצורה שגויה או שדורשות מחשבה נוספת לפני ההקלדה. עליכם גם להימנע מקיצורים ומילים שניתן לאיית בצורות שונות.
ברגע שאתם מרגישים מרוצים מהרעיונות שלכם, הגיע הזמן להעמיד אותם למבחן. התנסו בבחירות המועדפות עליכם על ידי ככך שתספרו לכמה חברים על השם ובדקו איתם כמה שעות או ימים לאחר מכן כדי לראות אם הם זוכרים את זה. אם הם מסתבכים, לכו על בחירה אחרת.
חשבו על שם הדומיין שלכם בתור מותג
שם הדומיין שלכם צריך לשקף את המותג שלכם ולכן אידיאלי ששם המותג יופיע בשם הדומיין. אם שם הדומיין שתואם לשם המותג שלכם כבר תפוס, חשבו על מילת מפתח נוספת כדי למטב את יכולת החיפוש שלה. יזמים ואנשי קריאייטיב רבים נוטים להתעלם מההיבט המיתוגי של שם הדומיין של האתר שלהם עד שהם מחליטים על כל השאר אך שוכחים לבדוק את שם הדומיין, מה שמוביל לא פעם לכאבי ראש מיותרים.
בואו נדמיין שאתם רוצים לפתוח משתלה. אתם משקיעים חודשים וכסף ברכישת כל מה שאתם צריכים, בחירת השם המושלם ויצירת לוגו יפהפה. אבל כשאתם הולכים לרשום את שם הדומיין שלכם, אתם מבינים שמשתלה במרחק שתי ערים משם כבר מחזיקה בו. אתם תצטרכו למתג מחדש את העסק או להשתמש בווריאציה של שם המותג, שתנחה את הקהל שלכם לעסק האחר.
🎯 טיפ אישופ:
בעת פתיחת עסק, רשמו את שם הדומיין שלכם באותו הזמן שאתם בוחרים את שם העסק שלכם. אם הוא אינו זמין, תוכלו להשתמש במחולל שמות דומיין כדי למצוא משהו דומה. אתם יכולים אפילו לייעל את התהליך באמצעות מחולל שמות עסק שמראה לכם באופן מיידי את הדומיינים הזמינים הקשורים לכל רעיון.
בחרו את סיומת הדומיין המתאימה
כשאתם בוחרים את הסיומת הטובה ביותר עבור שם הדומיין שלכם, יש שני דברים עיקריים שתצטרכו לקחת בחשבון: תפיסה ותמחור. בנוסף לכיבוד כללי השימוש, כגון אי רישום החנות שלכם תחת סיומת .org, תצטרך גם לקחת בחשבון את הסבירות שאנשים יסמכו ויזכרו סיומות מסוימות. על פי מחקר שנערך הסיומת שהכי קל לזכור היא .com או co.il.
באשר לתמחור, לסיומת שתחליטו תהיה השפעה ישירה על כמה עולה שם דומיין. הקפידו לבדוק את כל האפשרויות ולשקול את היתרונות והחסרונות לפני שתחליטו על סיומת מסוימת.
איך קונים שם דומיין?
לאחר שהחלטתם על שם דומיין לאתר שלכם, הגיע הזמן להפוך אותו לרשמי ולרכוש אותו. ישנם מספר דברים שיש לזכור כאשר רוצים לרשום שם דומיין:
-
ודאו שהשם שבחרתם זמין.
-
מצאו רשם דומיינים שעונה על הצרכים שלכם
-
דאגו לרכוש לפרק זמן יחסית ארוך על מנת לחסוך לכם התעסקות מיותרת.
בואו נסתכל על במה כרוך כל אחד מהשלבים:
חיפוש שם דומיין
לאחר המצאת שם דומיין, בדקו שאף אחד אחר לא משתמש בו. אתם יכולים לבדוק באופן ידני אם הכתובת שלכם תפוסה, זה יכול לקחת הרבה זמן.
זו הסיבה שעליכם להשתמש בפלטפורמת חיפוש שמות דומיין כדי לבדוק את הזמינות. לא רק שהכלי הזה אומר לכם אם דומיין מסוים נמצא בשימוש, הוא גם מציע לכם רשימה של חלופות לרכישה. יתר על כן, אתם יכולים לראות בקלות את העלות של כל שם דומיין ולהשוות ביניהם כדי להבטיח שבחרתם את הבחירה הטובה ביותר.
בחירת רשם דומיינים
לאחר בחירת שם דומיין זמין, תמצאו את עצמכם מול רשימה אינסופית של רשמי דומיינים מהם תוכלו לרכוש אותו. למרות שכולם עשויים להיראות זהים בהתחלה, התמחור, הצעות סיומת הדומיין, תמיכת הלקוחות, הגנת הפרטיות והתוספים משתנים.
זהו שיקול חשוב בניהול דומיין, או במשימות הארגוניות השוטפות. משימות ניהול דומיינים אלה יבטיחו שהאתר שלכם יהיה יציב ומאובטח. הנה כמה מהמאפיינים העיקריים שכדאי לשים לב אליהם:
-
תמחור:
בעת רכישת שם דומיין, יהיה עליכם לשלם אגרה שנתית לרשם שמות הדומיין כדי לשמור בעלות על הדומיין. ספקים מסוימים מנצלים זאת על ידי הצעת הרישום הראשוני במחיר נמוך בהרבה מהממוצע בתעשייה וגביית דמי חידוש מופקעים.
מצד שני, רשמים אחרים מספקים שמות דומיין בחינם המתחדשים בעלות ממוצעת.
- רישום דומיין פרטי:
ICANN דורש מכל מי שרוכש דומיין לספק מידע אישי (כולל שם מלא, דוא”ל, כתובת ומספר טלפון) שלאחר מכן הופך לזמין לציבור במסד נתונים המכונה WHO IS. אם אתם מודאגים לגבי פרטיות או רוצים למזער את הסיכויים לספאם וגניבת זהות, אתם יכולים להסתיר את המידע הזה באמצעות הגנת הפרטיות של WHO IS.
רשמי דומיינים מסוימים כוללים הגנת פרטיות של WHO IS כחלק מההצעה שלהם, הגנה מיידית על הנתונים האישיים שלכם כשאתם קונים שם דומיין, בעוד שאחרים מציעים אותו כתוסף בתשלום.
-
שילוב עם אחסון אתרים:
אתם צריכים גם שם דומיין וגם שירות אחסון אתרים כדי שהאתר שלכם יפעל. רכישת שם הדומיין ותוכנית אחסון האתרים שלכם מאותו ספק תאפשר לכם לנהל את האתר בפלטפורמה אחת, ובכך למזער את העלות הכוללת.
💡 המלצה:
בעת בניית אתר מכירות על גבי פלטפורמת eshop אתם לא רק נהנים מפלטפורמה סופר ידידותית, בעברית, נוחה לתפעול וטכנולוגית, אתם לא צריכים לדאוג לנושא האחסון – אנו מטפלים לכם בהכל!
-
שירות לקוחות:
הזמינות של תמיכת לקוחות היא אחד ההיבטים שהכי מתעלמים מהם כשמדובר במציאת רשם דומיינים. אם אי פעם תיתקלו בבעיות כלשהן בשעה 3 לפנות בוקר ולא תוכלו להשיג אף אחד, תצטערו על כך שלא בחרתם רשם המציע תמיכת לקוחות 24/7.
-
גיל דומיין:
גיל דומיין מתייחס למשך הזמן ששם דומיין קיים, או, כפי שזה נשמע, בן כמה הוא. תרצו לדעת את גיל הדומיין שלכם מהסיבות הבאות:
אם אתם לוקחים דומיין שהיה שייך בעבר לעסק אחר, זה יכול לציין את גיל העסק. זה יכול להשפיע על אמון המותג – לטוב או לרע – אם הדומיין בנה מוניטין לאורך זמן. לכן במקרה זה הכרחי הכרחי לבדוק את היסטוריית הדומיין.
לדומיינים ישנים יותר עשויים להיות כמה יתרונות SEO מכיוון שהיה להם זמן לבנות תנועה.
-
דוא”ל השייך לדומיין:
חלק מרשמי דומיינים עלולים להציע לכם מוצרים וכלים נוספים שעשויים לעניין אתכם, מכיוון שזה יקל עליכם מאוד להתחבר ולנהל אותם דרך האתר שלכם.
לדוגמה, אם אתם מעוניינים בכתובת דואר אלקטרוני עסקית המשתמשת בשם הדומיין שלכם במקום בשם של ספק דואר כללי, עליכם לחפש רשם המציע גם כתובות דואר אלקטרוני מותאמות אישית.
-
רכישת כמה דומיינים:
יכול להיות שכרגע רכישת יותר משם דומיין אחד עדיין לא בתוכניות שלכם, כדאי לשקול אם ייתכן שתזדקקו ליותר שמות דומיינים בעתיד. זה רלוונטי במיוחד אם אתם מתכננים להרחיב את הפעילות שלכם למיקומים גיאוגרפיים אחרים או שיש לכם מוצר מסוים שאתם רוצים לקדם כמותג עצמאי.
כיצד תשמרו על שם הדומיין מאובטח?
הנה כמה עצות לשמירה על אבטחת שם דומיין:
– השתמשו ברשם דומיינים מכובד. בחרו רשם דומיינים בעל מוניטין טוב של אבטחה ושירות לקוחות.
– הפעילו נעילת רשם. נעילת רשם היא תכונת אבטחה המונעת העברות בלתי מורשות של שם הדומיין שלכם.
– בחרו סיסמה חזקה. השתמשו בסיסמה חזקה עבור חשבון רשם הדומיינים שלכם. הסיסמה שלכם צריכה להיות באורך של 12 תווים לפחות ולכלול שילוב של אותיות רישיות וקטנות, מספרים וסמלים.
– הפעילו אימות דו-שלבי (2FA). אימות דו-שלבי מוסיף שכבת אבטחה נוספת לחשבון רשם הדומיינים שלכם בכך שהוא דורש מכם להזין קוד מהטלפון בנוסף לסיסמה שלכם בעת ההתחברות.
– שמרו על עדכניות פרטי הקשר שלכם. ודאו שפרטי הקשר שלכם ברשם הדומיינים שלכם מעודכנים. זה יעזור להם ליצור איתך קשר אם יש פעילות חשודה בחשבון.
– היזהרו מהודעות דוא”ל פישינג. הודעות דואר אלקטרוני של דיוג נועדו לגרום לכם לחשוף את המידע האישי שלכם, כמו סיסמת חשבון רשם הדומיינים שלכם. היזהרו מלחיצה על קישורים בהודעות דוא”ל, גם אם נראה שהם מגיעים ממקורות לגיטימיים.
– שמרו על בטיחות פרטי רישום הדומיין שלכם. אל תשתפו את פרטי רישום הדומיין שלכם עם אף אחד שאינכם בוטחים בו. מידע זה כולל את סיסמת חשבון רשם הדומיינים, את שם הדומיין שלכם ואת פרטי הקשר שלכם.
תכננו מראש
בין אם הגעתם למדריך זה מתוך כוונה ללמוד עוד על רכישת דומיין לאתר שלכם ובין אם פשוט מתוך סקרנות, בשלב זה תוכלו להבין עד כמה שמות דומיין חשובים.
לאחר שרשמתם דומיין, אף אחד אחר לא יכול לקבל אותו.
כדאי גם לשקול לרכוש כל סיומת נוספת שתרצו להשתמש בה בעתיד כדי לוודא שאף אחד אחר לא ישיג אותה לפניכם. אחרת, תמצאו את עצמכם בצד המשלם של סחר שמות הדומיין.
אם כבר בחרתם שם דומיין וכל שנותר כעת זה לבנות אתר סחר מקצועי ואמין – צוות eshop ישמח לעשות את כל שביכולתו לסייע לכם וללוות אתכם לאורך כל הדרך להצלחת העסק.




