היתרונות בהקמת חנות וירטואלית

כולם מדברים על רכישות און ליין, עסקים מבינים שהם חייבים להיות שם עם חנות מקוונת והלקוחות מצביעים במקלדת בעודם ישובים על הספה בסלון. אבל האם כולם, שני הצדדים מבינים את היתרונות?
הקמה של חנות וירטואלית אינה דבר של מה בכך, מהעסקים זה דורש השקעה כספית לא מבוטלת להקמה באמצעות חברה מקצועית, לאורך הזמן זה דורש ניהול קפדני ושיווק אינטנסיבי ומצד הלקוחות זה דורש הבנה שאין תא מדידה ולא ניתן לבחור “בערך” והאחריות לבחירה היא עליהם ולא על המוכרת.
חשוב להבין שנוצרה מערכת יחסים חדשה ושונה בין המוכרים, הקונים ואופן המסחר החדש, אך כאשר מבינים כיצד הקניון הגדול בעולם עובד ניתן בהחלט לראות את כל היתרונות הטמונים בהקמה של חנות אונליין מקצועית.
-
זמינות
חנות אינטרנטית ממוקמת באוטוסטרדה המרכזית של השופינג, מסביב כל היום וכל הלילה לקוחות פוטנציאלים, לוקאליים וגלובאליים. הנגישות כאן היא כפולה ומכופלת מאחר שכולם יכולים להיכנס אליה ולהתמצא בה (בהנחה שהיא בנויה בצורה מקצועית ונכונה) לכן כאשר אנחנו אומרים נגישות הכוונה היא לעובדה שאין מה שעוצר אנשים מלהיכנס אליה, כולם שווים, לכולם אותה כניסה ואותה גלריה ולכולם יש את אותה אפשרות ליהנות משפע של מוצרים.
מהות המילה זמינות היא גם באפשרות להיכנס לחנות בכל רגע נתון (לא כולל אתרים שמחליטים למשל להיות סגורים בחגים ושבתות בשל אמונה דתית), מכל מקום בעולם ובכל שעה, כמובן בניגוד לחנויות הפיזיות שלרוב מוגבלות בשעות העבודה.
זמינות של מוצרים גם היא יתרון עצם מאחר שלא נדרש מקום פיזי לתצוגה ולכאורה, אם מנהלים כראוי את המלאים, זמינות המוצרים זה לא אישיו בכלל.
-
נגישות
למילה נגישות במובן האינטרנטי יש כמה פנים, לכל מי שיש מחשב, סמארטפון או טבלט יש את אותה הנגישות, במיוחד עם חובת ההנגשה לבעלי מוגבלויות. חנות אינטרנטית מאפשרת שוטטות בין המדפים והקולבים ובחירה בקליק. מותגים שונים מבינים את הפוטנציאל העצום ומוסיפים לחנות אופציה של ריבוי שפות, אפשרות אשר פותחת את החנויות ללקוחות מכל העולם ומייצרת חווית רכישה נוחה, בטוחה ונגישה.
אלמנט נוסף אשר תורם לעניין הנגישות הוא אפשרויות התשלום המגוונות. אם בחנות פיזית רוב הסיכויים שיסכימו לקבל כרטיס אשראי (וגם לא את כולם) או מזומן, עסק אונליין מאפשר שלל אפשרויות תשלום לרבות אפליקציות כגון התממשקות לביט, או כרטיסי אשראי בינ”ל, ארנק דיגיטלי, PAYPAL, Apple Pay ועוד פתרונות תשלום מהיר ובטוח.
אותה נגישות לא רק משפרת את פוטנציאל המכירה של העסקים אלא מאפשרת ללקוחות לרכוש מהיכן שהם רוצים, לבקר במגוון חנויות וליהנות מהיצע עצום, מבלי לצאת מהבית. עובדת ההנגשה הוכיחה עצמה מאוד במיוחד בתקופת הקורונה, בה מרבית העסקים היו מושבתים מלבד עסקים עם מערך רכישות און ליין, אלה המשיכו לעבוד ואף לצמוח ולהגדיל רווחים. הריחוק החברתי הוביל לקוחות שעד כה לא נהגו לרכוש מהאינטרנט, לבצע כמעט את כל הקניות ברשת. כך שחנויות אינטרנטיות החליפו את חלונות הראווה של הקניונים ואת מדפי הסופר.
-
עלויות
יתרון משמעותי נוסף, עבור בעלי העסק והלקוחות גם יחד הוא עניין העלויות הקבועות והמשתנות. הקמה של חנות פיזית היא עניין יקר, השכירות הגבוהה (בקניון או ברחוב), מיסים בלתי נגמרים, חשבונות חשמל מרקיעי שחקים, שירותי ניקיון, עלויות עובדים ועוד. פתיחה של חנות אינטרנטית חוסכת בגדול עלויות ומקטינה את ההוצאות החודשיות. זה לא שאין הוצאות בהקמה וניהול של אתר, אבל הן נחתכות בצורה משמעותית.
להקמה של אתר מכירות איכותי ללא ספק יש עלויות לא מבוטלות, אבל הן מהוות השקעה שההחזר שלה מובטח. העלויות הנוספות הן עלויות של צילומי פקשוט איכותיים כולל שדרוג מידי פעם, כתיבה של תוכן שיווקי מקצועי המעניק ערך, ניהול אינטנסיבי של האתר, שיווק ופרסום ברשתות חברתיות וכד’, שיווק שכל עסק מחויב לו פיזי ואון ליין.
מבחינת הלקוחות ברור שיש חסכון, הם לא צריכים “לבזבז” דלק, לשלם חנייה, לרכוש שתייה במזנון של הקניון, או להתפתות לחלונות הראווה שלא לשמן הגיעו לבצע רכישה. מאחר שידוע שזמן זה כסף, יש כאן חסכון כפול, גם של זמן שנחסך כאשר מבצעים רכישה “בזמן מת” בתור לרופאה, בהפסקת הצוהריים מהעבודה, מהספה או מהמספרה… וגם של כסף שיוצא מהכיס בצורה מדויקת.
ניתן למנות יתרונות נוספים כגון שיווק ממוקד ופרסום מדויק במגיע ישירות למסך הלקוחות, קיצוץ באנרגיות הניהול והתמקדות באפיק מכירות ישיר ואפקטיבי, הזדמנות לאינטראקציה ישירה עם הלקוחות ולא להמתין שהם יכנסו בפתח החנות ועוד. כאשר היתרון הבולט והמשמעותי ביותר הוא צעידה עם הזמן מכיוון שעסק שלא יהיה שם, במכירות האון ליין, סביר להניח שבעתיד (ואולי הקרוב ממש) לא יהיה קיים.

