ניהול מקוון – מדריך ניהול חנות וירטואלית

עסקים רבים מקימים אתר מכירות, משיקים אותו ועושים Grand Opening ואז יושבים ומחכים… הם בטוחים שהעובדה שהם השקיעו תקציב מכובד באתר מקצועי עם חנות מתקדמת, בזה שהמיתוג שלהם מהוקצע ומוצרים מוצגים יפה בגלריה, זה לכשעצמו יביא להם מאסות של גולשים ועבודה.
אבל תכנונים לחוד ותוצאות… בואו נגיד מאכזבות. אז איך לנהל נכון חנות וירטואלית שתייצר הכנסות ותצדיק את ההשקעה? אספנו כמה נקודות חשובות ליישום והטמעה.
תכנון – חנות מקוונת והקמה של אתר אינטרנט חייבים להיות חלק מתוכנית שיווק כוללת. ממשהו אסטרטגי יותר מ”סתם” נקודות רכישה. התוכנית חייבת לציין מה הפלטפורמות השיווקיות הנוספות שהעסק עובד בהן ואיך הכל ביחד מסונכרן לשם הגדלת המכירות. פעילות של אתר ללא תכנון מקדים היא עניין די בעייתי וכדאי לעצור הכל וללכת כמה צעדים אחורה לבנייה של תוכנית פעולה מסודרת.
חנות קטנה ומטריפה – חנות וירטואלית היא חנות לכל דבר. חייבים לדאוג לנראות שלה ברמת היום יום, לוודא שאין תקלות או באגים, שחלון הראווה נקי ומסודר, לרענן מוצרים, לעדכן מחירים ומבצעים, להוציא מה שכבר לא רלוונטי או לא במלאי וכו’ ענייני לוגיסטיקה ותפעול הם חלק בלתי נפרד ממטלות הניהול השוטפות, חשוב לעקוב אחר המלאים ולהיות עם אצבע על הדופק ולא להמשיך להציג באתר מוצר שאינו נמכר יותר ולא עתיד לחוזר בזמן הקרוב. רמות המלאי חייבות להתעדכן באופן יומי ולהמשיך לספק מוצרים חמים שנמכרים היטב.
שיווק פעיל – לא ניתן לנוח על זרי דפנה, אם לא תהיה זרימה של לקוחות לכיוון האתר הם לא יגיעו לבד. חשוב לייצא חשיפה מתמדת באמצעים שונים, בעיקר באמצעות פלטפורמות שיווקיות מגוונות כגון רשתות חברתיות כפייסבוק, אינסטגרם, לינקדין ועוד, במדיות דיגיטליות אחרות כגון מאמרי טאבולה, מאמרי תוכן בבלוג או באתרים ייעודיים וגם באמצעות קידום ממומן בגוגל. הדרך הנכונה היא לבצע קידום אורגני וממומן ביחד במטרה להגיע לקהל מדויק ורחב ככל האפשר.
תוכן – היום זה כבר לא מפתיע אף אחד שלתוכן איכותי באתר מכירות יש ערך רב. תוכן ייחודי, מקורי ומרתק גורם לגולשים להישאר באתר ולקרוא, להאמין שהאתר ומי שעומד מאחוריו “יודעים מה הם אומרים” ומספק ביטחון להמשך הרכישה. ניתן להוסיף בלוג ולספק מאמרים מגוונים אשר ימשכו את עיני הגולשים ויעניקו להם מידע רלוונטי ברמה גבוהה, אפשר להוסיף לדפי המוצר תוכן איכותי וייחודי ולא רק מידע טכני על המוצרים, ללא ספק יש כאן אלמנט רגשי ופסיכולוגי שמספק ערך ותורם לחוויית הרכישה.
שירות – שירות זה שירות זה שירות. זה ממש לא משנה שמדובר בחנות וירטואלית תמיד תזכרו: “לוקח חודשים למצוא לקוח … שניות לאבד אחד” – (~וינס לומברדי). שירות לקוחות הוא קריטי לניהול יעיל ובסופו של דבר להצלחת החנות. מה הכוונה לשירות לקוחות בחנות וירטואלית? הכוונה היא להראות שיש “אבא ואמא” מעבר לפרטי קשר נגישים ודרכי פנייה מרובות, כגון מס’ טלפון (אולי אפילו נייד), כתובת מייל ואולי אפילו אפשרויות פנייה במסנג’ר או בוואצאפ, חשוב יותר מזה היא הזמינות וזמן התגובה. חשוב לעמוד מאחורי הצהרות של זמני תגובה (עונים עד X שעות) ולהעניק מענה אדיב ושירות מקצועי.
מדידה – כמו כל מנהל, גם מנהל החנות המקוונת חייב להיות בקיא בנתונים ולערוך מדידות שגרתיות. מעקב ביצועים הכולל בחינה של כמות הכניסות וזמם שהייה באתר כולל בדף ספציפי, בחינת כמות המרות, מהיכן הגיעו הלידים ואיזו פלטפורמה יצרה את הטראפיק היעיל ביותר. כמות הזמנות, כמות רכישות, כמות החזרים ופנייה לשירות לקוחות… הכימות הזה מסייע לניהול יעיל ומדויק של האתר והעסק כולו.

