ראשי >> גורמים מרכזיים לצמיחת מסחר אלקטרוני בעולם

גורמים מרכזיים לצמיחת מסחר אלקטרוני בעולם

85% ממחזיקי כרטיסי אשראי מבצעים רכישות באינטרנט, עוד לפני שנתיים ב 2012 הייתה השנה הראשונה בה נרשמו עסקאות מקוונות בהיקף של מעל טריליון דולר. המספרים האלו לא משאירים לנו ספק, מסחר אלקטרוני כבר מזמן הפסיק להיות טרנד, אלא הפך להיות חלק אינטגראלי ממחסר באופן כללי. במאמר זה נציג מספר גורמים אשר תרמו לצמיחת תחום ה eCommerce (מסחר אלקטרוני).

מאז שאינטרנט נכנס לחיינו הוא שינה כמעט כל תחום שניתן לחשוב עליו, ישנן חברות שאין להן משרד, אך בטוח יש להן אתר אינטרנט. קשה לחשוב על פעילות עסקית מסוימת אשר לא נהנית מהשירותים שהמדיה הזאת מעניקה. בחדרי המתנה במוסכים ניתן למצוא ביתר קלות עמדת אינטרנט מאשר עיתון. אינטרנט נמצא בכל מקום וקלות הגישה אליו הופכת אותו לדבר מאוד טריוויאלי בחיינו. הקלות הזאת בין היתר מאפשרת לנו לחפש מוצרים ולהשוואת מחירים במהירות ובקלות שלא הייתה קיימת פעם. תהליך אסיפת האינפורמציה והסקר שוק שהרבה קונים עושים לפני הרכישה התקצר פלאים תודות לרשת האינטרנט.

אינטרנט הפך את כדור הארץ לכפר גלובאלי אחד גדול. באמצעות האינטרנט בן אדם שנמצא בישראלי יכול לבדוק מחיר של טלפון סלולארי ביפן תוך מספר דקות. זמינות המידע הזאת גרמה למצב בו המסחר הגלובאלי, ממדינה אחת למדינה אחרת, שפעם היה נחלתו של תאגידים גדולים ומדינות התחיל להיות זמין גם עבור בני אדם פרטיים.

קשה לחשוב על חנות פיזית אשר יהיה לה רווחי לעבוד 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. השעות בהם לא יהיו קונים או בקושי יהיו קונים, אך עדיין יהיו בהם עלויות של עובדים יהפכו את החנות ללא רווחית. חנות וירטואלית לעומת זאת זמינה עבור קונים פוטנציאליים כל הזמן, ללא הפסקה. הזמינות הזאת גורמת גם לקונים פוטנציאליים לעשות את הקניות שלהם בזמן שנוח להם כברירת מחדל ולא מכריכה אותם להגיע לחנות בשעות ספציפיות ביממה.

קניה באינטרנט הוא תהליך דיסקרטי מאוד. למעט מכונות אוטומטיות אשר באמצעותן ניתן לרכוש כמות קטנה יחסית של מוצרים עולם של חנויות פיזיות הוא עולמם של מוכרים, קופאים, סדרנים ועובדים נוספים אשר רואים את הקונה נכנס לחנות ומבצע את כל תהליך הבחירה והרכישה בחנות. בנקודה הזאת הקניה הפסיקה להיות שייכת לקונה והיא הפכה להיות פומבית. המסחר האלקטרוני מאפשר לבני אדם לבצע את הקניות שלהם מבלי שהם יוצאים מביתם ולקבל את מבוקשם כשהם במקרה הגרוע פוגשים שליח אשר מביא חבילה עם עצם לא מזוהה מבחינתו של השליח. לחנות שמוכרת לדוגמא נעליים עם עקב מוסתר לגבר עובדה זאת יכולה להיות קריטית.

תהליכים לוגיסטיים של מסחר באופן כללי הם תהליכים אשר הופכים להיות יותר ויותר ממוכנים על מנת להיות תהליכים יותר יעילים. הסחורה נסרקת בכניסה למחסן, היא נסרקת על ידי מכשיר מיוחד גם כשהיא מגיע למדף והיא כמובן עוברת תהליך ממוכן בקופה. מסחר אלקטרוני מאפשר לקונה להתחיל את כל תהליך הרכישה בעולם דיגיטאלי, באמצעות כלים דיגיטאליים וכך תחילתו של כל תהליך הקניה הוא בעצם תהליך ממוכן. הקונה בחר מוצר ספציפי מאוד, משלם על הקניה שלו באתר מבלי לערב כוח אדם מצד המוכר ומכניס את פרטי המשלוח שלו בצורה עצמאית. המוכר מקבל את ההזמנה בצורה מסודרת ויכול לטפל בה בקלות יחסית בזמן שנוח לו.


קלות הגישה לאינטרנט, תופעת הכפר הגלובאלי, זמינות של החנויות האלקטרוניות, קניה דיסקרטית, קניה שהיא חלק מתהליך דיגיטאלי אחד גדול - כל התופעות הללו גורמים לצמיחה המואצת של מסחר אלקטרוני אשר מתרחשת בשנים האחרונות בעולם.